Hitta delar till min bil!
Även om många än idag kallar det bromskloss eller bromsklossar är det bromsbelägg som är den rätta benämningen. Ett bromsbelägg består av två till tre delar; en bromssko och ett fastlimmat friktionsbelägg/bromsbelägg. Ibland kan det även finnas gummi mellan belägget och metallplattan för att minska vibrationer.
Vid bromsning så pressas bromsbeläggen mot skivbromsen och skapar friktion som i sin tur gör att bilen bromsas. Och som med allt annat när friktion är inblandat så skapar det konstant förslitning.
Vid varje inbromsning så slits bromsbelägget lite och det är därför viktigt att alltid se till att bromsbeläggen är i bra skick. Friktionsbelägget har en tjock hård yta för att kunna tåla högt tryck och höga temperaturer men allt har en begränsad livslängd.
Starka och bra bromsar är dessutom den bästa, enklaste och billigaste trafikförsäkringen och kanske i slutändan också livsförsäkringen. Så slarva inte och snåla inte bort chansen att förbättra era bromsar innan olyckan är framme.
Numera finns det nästan alltid slitagevarnare i modernare bilar som säger till när det är dags att byta bromsbeläggen. Det finns två modeller av slitagevarnare som ofta förekommer bland nya bilar.
Ett smart och effektivt varningssystem som är uppbyggt genom att där i belägget finns en tråd som är kopplad till instrumentpanelen. När belägget slits så kommer tråden till slut i kontakt med bromsskivan och skickar då en elektrisk ström till instrumentpanelen. När detta sker tänds varningslampan i bilen för att indikera att det är dags att byta beläggen.
En mekanisk slitagevarnare är vi nog många som har hört. Är man till i en miljö med mycket bilar så är det ett återkommande oljud. Varnaren fungerar helt enkelt som så att ett plåtbleck är placerat i belägget och precis som den elektriska slitagevarnaren så skickas en signal ut när kontakt sker med bromsskivan. Istället för en varningslampa på instrumentpanelen är det dock en tydligare markering än så: här kommer oljudet iustället. Signalen är tydlig och börjar det tjuta så vet du att det är hög tid att byta dina bromsbelägg.
I regel brukar man säga att bromsbeläggen (eller bromsklossarna) bör bytas när 2mm återstår av belägget. Det är dock viktigt att komma ihåg att när man byter belägg så gör man det på båda sidorna samtidigt för att få en jämn bromsverkan.
Bromsbeläggen fästs oftast med hjälp av monteringsdetaljer och dessa brukar i regel följa med i en bromsbeläggssats. När du byter bromsbelägg så rekommenderar att du även byter dessa i samband med bytet.
Monteringsdetaljerna byts för att bromsbeläggen inte ska låsa sig mot bromsskivan och slita på både den och de nya bromsbeläggen i onödan. Hos oss kan du hitta bromsbelägg som passar de flesta bilmärken bla. Volvo, Saab, Audi och VW m.m.
Har du frågor inför ditt byte av bromsbelägg så tveka inte att höra av dig till oss. Vår målsättning är alltid att du som kund ska känna dig trygg på vägarna och tillsammans skapar vi än säkrare biltrafik.