En elbil kräver inte lika omfattande service som en diesel- eller bensinbil, vilket är en ekonomisk fördel. Men din elbil behöver ändå regelbunden service!
Kostnaden för en elbilsservice varierar beroende på bilmodell. Hör av dig till verkstaden om du undrar över något eller behöver prata med oss.
När du bokar på nätet får du reda på vilken Mekonomen-verkstad som får hantera din elbil
Batteriet är den enskilt viktigaste delen på din elbil. Vid en service kan vi göra en kontroll av batteriets laddningsstatus, och vi ser till att batteriet är 80 % laddat när du hämtar ditt fordon. För vissa modeller kontrollerar vi att det inte finns risk för kylvätskeläckage för högvoltssystemet
Även elbilar har tydliga serviceintervaller. Batteriet och laddningsfunktionen är avgörande för att hålla din elbil i bra skick. Din bil har en serviceindikator som varnar när det är dags för service. Vi har också adderat en tabell med några elbilars serviceintervaller längre ned på sidan
En viktig anledning till att serva elbilen är att kolla bromsarna. Eftersom en elbil ofta motorbromsar används bromsarna mer sällan, vilket kan öka risken för att oken börjar krångla. Dessutom behöver bromsvätskan regelbundet bytas ut för att skydda bromssystemet. Tänk på att bromsbelägg och bromsskivor ofta är större på en tyngre elbil, vilket betyder att dessa reservdelar kostar mer vid ett bromsbyte. Vidare kan hjulens bussningar slitas, då hjulupphängningen påverkas av bilens tyngd. En elbil är ofta tung på grund av att batteriet väger en hel del.
Den totala servicekostnaden under en elbils livstid är så klart lägre än på en bränsle- och dieseldriven bil. Det finns ingen förbränningsmotor som i sig har många rörliga delar, och du behöver aldrig byta motorolja eller oljefilter. Men det är fortfarande många kontrollpunkter som ska gås igenom, och även elbilar måste räkna med visst slitage. Enligt olika jämförelser från bland annat Auto Motor & Sport och Teknikens värld är servicekostnaden för en elbil cirka hälften så dyr som för en diesel- eller bensinbil
Bil |
Serivceintervall (beroende på vad som infaller först) |
Notering |
BMWi3 | Vart 3:e år eller 4 000 mil | Gratis första 3 åren upp till 4 000 mil * |
Renault Zoe | 1 år eller 2 000 mil | Gratis första 3 åren upp till 4 500 mil * |
Nissan LEAF | 1 år eller 3 000 mil | |
Kia e-Niro | 1 år eller 1 500 mil | |
Tesla Model 3 | Saknar fasta serviceintervaller* | |
Volkswagen ID-serien | 2 år eller enligt färddatorn | |
Volkswagen e-Golf & e-up | 2 år eller 3 000 mil | |
Audi e-tron modeller | 2 år oavsett körsträcka | |
Volvo XC 40 Recharge | 1 år oavsett körsträcka | Kostnadsfritt första 3 åren upp till 10 000 mil * |
Polestar 2 | Vart 3:e år eller 5 000 mil | Kostnadsfritt första 3 åren * |
* Avser service hos originalverkstad enligt tillverkarens villkor vid stunden för när texten skrevs.