Serva din elbil hos Mekonomen

En elbil kräver inte lika omfattande service som en diesel- eller bensinbil, vilket är en ekonomisk fördel. Men din elbil behöver ändå regelbunden service!

Boka enkelt på vår hemsida

Kostnaden för en elbilsservice varierar beroende på bilmodell. Hör av dig till verkstaden om du undrar över något eller behöver prata med oss.

Boka tid för elbilsservice

När du bokar på nätet får du reda på vilken Mekonomen-verkstad som får hantera din elbil

Vad ingår i en elbilsservice hos Mekonomen?

Batteriet är den enskilt viktigaste delen på din elbil. Vid en service kan vi göra en kontroll av batteriets laddningsstatus, och vi ser till att batteriet är 80 % laddat när du hämtar ditt fordon. För vissa modeller kontrollerar vi att det inte finns risk för kylvätskeläckage för högvoltssystemet

Hur ofta behöver du serva din elbil? 

Även elbilar har tydliga serviceintervaller. Batteriet och laddningsfunktionen är avgörande för att hålla din elbil i bra skick. Din bil har en serviceindikator som varnar när det är dags för service. Vi har också adderat en tabell med några elbilars serviceintervaller längre ned på sidan

Viktigt att kontrollera bromsarna

En viktig anledning till att serva elbilen är att kolla bromsarna. Eftersom en elbil ofta motorbromsar används bromsarna mer sällan, vilket kan öka risken för att oken börjar krångla. Dessutom behöver bromsvätskan regelbundet bytas ut för att skydda bromssystemet. Tänk på att bromsbelägg och bromsskivor ofta är större på en tyngre elbil, vilket betyder att dessa reservdelar kostar mer vid ett bromsbyte. Vidare kan hjulens bussningar slitas, då hjulupphängningen påverkas av bilens tyngd. En elbil är ofta tung på grund av att batteriet väger en hel del.

Vad kostar det att serva din elbil? 

Den totala servicekostnaden under en elbils livstid är så klart lägre än på en bränsle- och dieseldriven bil. Det finns ingen förbränningsmotor som i sig har många rörliga delar, och du behöver aldrig byta motorolja eller oljefilter. Men det är fortfarande många kontrollpunkter som ska gås igenom, och även elbilar måste räkna med visst slitage. Enligt olika jämförelser från bland annat Auto Motor & Sport och Teknikens värld är servicekostnaden för en elbil cirka hälften så dyr som för en diesel- eller bensinbil

Serviceintervaller på några vanliga elbilar

 

Bil

Serivceintervall

(beroende på vad som infaller först)

Notering
BMWi3 Vart 3:e år eller 4 000 mil Gratis första 3 åren upp till 4 000 mil *
Renault Zoe  1 år eller 2 000 mil  Gratis första 3 åren upp till 4 500 mil *
 Nissan LEAF 1 år eller 3 000 mil  
Kia e-Niro  1 år eller 1 500 mil   
Tesla Model 3 Saknar fasta serviceintervaller*   
Volkswagen ID-serien  2 år eller enligt färddatorn   
Volkswagen e-Golf & e-up  2 år eller 3 000 mil   
Audi e-tron modeller  2 år oavsett körsträcka   
Volvo XC 40 Recharge 1 år oavsett körsträcka  Kostnadsfritt första 3 åren upp till 10 000 mil *
Polestar 2  Vart 3:e år eller 5 000 mil  Kostnadsfritt första 3 åren *

* Avser service hos originalverkstad enligt tillverkarens villkor vid stunden för när texten skrevs.