Alla bilar är registrerade med en viss typ av däck. Om din bil har bytt ägare så kan denna person ha bytt till andra vinterdäck.
Vi vill att dina vinterdäck ska hållas i gott skick, så att du färdas säkert ute på vägarna. Om du är osäker på vilket däck som är bäst för dig, kör förbi någon av våra verkstäder eller butiker. Vi kan allt om däck och hjälper dig gärna.
Det finns både rekommendationer och regler för när du får köra med vinterdäck på bilen. Du får köra med vinterdäck fr o m den 1 oktober t o m den 30 april, men lagen säger att du måste ha vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder.
Ja, dubbade vinterdäck får användas från och med 1 oktober till och med den 15 april, men även dessa är tillåtna under andra tider om det är eller befaras bli vinterväglag. Vi vet ju alla att det kan snöa långt in i maj, framför allt i norra Sverige. Du som bor i Stockholm,Göteborg eller Uppsala bör veta att det råder förbud mot dubbdäck på vissa gator.
Tänk också på att inte köra med vinterdäck för länge när vintern är över. Bromssträckan är mycket längre med vinterdäck än med sommardäck.
Om du bryter mot de lagstadgade datumreglerna riskerar du att få böta 1 200 kronor. Om du ertappas med dubbdäck där det råder ett förbud ligger böterna på 1 000 kronor.
Släpvagnar omfattas också av lagen om vinterdäck. Om bilen som drar släpet har dubbdäck måste även släpvagnen ha det. Om dragfordonet däremot har odubbade vinterdäck, kan släpvagnen ha odubbat eller dubbat. Även släpvagnens vinterdäck måste ha ett mönsterdjup om minst tre millimeter.
När mönsterdjupet på dina vinterdäck är mindre än 3 mm måste du byta ut dem. Det är ett lagkrav, och kör du med lägre mönsterdjup än så riskerar du böter på 1 500 kronor. Men det viktigaste är din och andra säkerhet, ett slitet vinterdäck har mycket sämre egenskaper.
Ett nytt vinterdäck brukar ha ett mönsterdjup på 8-10 mm. Ett äldre däck bör övervägas att bytas ut även om mönstret är bra. Titta efter sprickbildningar och andra skador som tyder på att däcket är gammalt eller förvarats fel. Jämför gärna med ett nytt däck så är det lättare att förstå hur lite mönster som faktiskt är kvar på ditt gamla ”lagliga” däck. Be en expert titta om du är osäker.
Valet av däck är mycket viktigt om du vill köra så tryggt som möjligt med bästa möjliga köregenskaper. Det beror lite på var du kör mest, hur mycket du kör och under vilka tider. Du bör alltid välja däck utifrån vägens underlag, och vi rekommenderar att alltid byta till vinterdäck när vintern väl är här.
När du ska välja dubbade eller odubbade vinterdäck bör du känna till hur köregenskaperna påverkas. Dubbade däck ger bättre grepp på is, medan dubbfritt generellt fungerar bättre på lösare snö. På hård snö är det hugget som stucket vilket däck du väljer.
Självklart bör du utgå från de förhållanden som råder där du bor. Är det mest barmark där du bor och bilen är utrustad med låsningsfria bromsar – ABS – och antisladdsystem så räcker dubbfria vinterdäck långt. Bor du i norra delen av landet med mycket snö och is bör du överväga dubbade däck. Detsamma gäller om du har en äldre bil utan ABS eller antisladd. Bor du i Stockholm, Göteborg och Uppsala vet du säkert att det t o m råder förbud mot dubbdäck på vissa gator.
Medan ett brett däck ger bra vägenskaper på sommaren är det tvärtom på vintern. Bilens vikt pressas ned mot underlaget, och om en mindre punkt på däckets slitbana trycks mot vägen kan det skära igenom snön lättare. Däcket blir tyngre och vassare, vilket gör det säkrare att ta sig fram även när snön är väldigt djup.
Alla däck har symboler och en kombination av siffror och bokstäver som ger dig information om däckets egenskaper. Vinterdäck är märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Det finns dock däck som har denna märkning utan att vara godkända som vinterdäck. Dessa används i huvudsak på terrängfordon och får inte användas i vanlig trafik under vintertid.
Vinterdäck har några egna symboler som kan vara bra att känna till. Du hittar dessa på EU-märkningen, en klisterlapp sitter på däcken.
Denna märkning visar att däcket är ett godkänt vinterdäck enligt lag.
Denna märkning anger att däcket är anpassat för isiga vägar i Norden, men det är inget lagkrav.
Här kan du läsa mer om ett däcks olika märkningar
Det finns tre typer av vinterdäck som du bör ha kunskap om, dubbdäck, odubbade vinterdäck samt friktionsdäck. Men kärt barn har många namn. Här är de vanligaste benämningarna på vinterdäck.
Ett samlingsnamn för alla vinterdäck som har dubbar. Det självklara alternativet för dig som bor på norra breddgrader där vägarna ofta är isiga och hala.
Läs mer om Mekonomens dubbdäck.
Odubbade vinterdäck är den vanligaste typen av vinterdäck. Ibland kallas dessa däck även för friktionsdäck. Det är skillnad på nordiska dubbfria däck jämfört med mellaneuropeiska, där de senare ofta ger usla vägenskaper på snö och is. Odubbade nordiska vinterdäck ger bra köregenskaper på de flesta vägar i Sverige.
Läs mer om Mekonomens odubbade vinterdäck
I Sverige är friktionsdäck är ett annat namn för allround-däck eller året runt-däck, och även odubbade vinterdäck. Friktionsdäck kan ha ett bra grepp när vägarna är slask- och regnvåta, men gummit är anpassat för låga temperaturer vilket kan resultera i sämre köregenskaper på sommaren.
Läs mer om Mekonomens friktionsdäck
Precis som det låter är detta ett däck som är framtaget för att fungera året runt. Men på svenska vägar är detta ett mycket dåligt val, då dess egenskaper är en kompromiss. Året runt-däck är varken perfekta på sommaren eller vintern.
Ett annat namn för friktionsdäck och året runt-däck, dvs däck du kan köra med på både sommaren och vintern. Många allround-däck är inte godkända i Sverige eftersom vi har ett så omväxlande klimat.
Så kallade All Season-däck är märkta med MS (M+S) och en alptopp/snöflinga på däcksidan, vilket betyder att de är godkända som vinterdäck. Men precis som allround-däck och året runt-däck har de inte tillräckligt säkra vägegenskaper som ett dubbat eller nordiskt dubbfritt vinterdäck.
Varje år testas olika däck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här hittar du några av årets tester.
Vi bilägare rankade Continental Contipremiumcontact 6 som årets bästa sommardäck
Vi bilägare rankade Continental Contivikingcontact 7 som årets bästa friktionsdäck
Vi bilägare rankade Goodyear Ultragrip Arctic 2 som årets bästa dubbdäck
I ett vinterlandskap är dubbdäck det säkraste och effektivaste valet, framför allt när vägarna är isiga eller har hårt packad snö. På hala underlag har dubbdäck de bästa egenskaperna och den överlägset kortaste bromssträckan, jämfört med odubbade vinterdäck.
Du får köra med dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid. Med vinterlag menas om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan.
Du får aldrig blanda odubbade och dubbade vinterdäck på ett och samma fordon. Om du dessutom kör med släp och bilen har dubbdäck ska även släpvagnen ha det.
Dubbade vinterdäck river upp asfaltspartiklar på vägarna i högre utsträckning än dubbfria vinterdäck. Detta ökar koldioxidutsläppen och orsakar större miljöpåverkan i framför allt storstäder. Därför finns det ett förbud mot dubbdäck på ett antal gator i våra största svenska städer. Vi har listat de gator där du inte får köra med dubbade vinterdäck.
Förr hade dubbade däck lägre hastighetsklasser, typ Q (160 km/h). Numera är det vanligare att dubbdäcken har T (190 km/h). Det finns dubbdäck i både lägre klass, som R - 170 km/h och högre som H - 210 km/h. Ett däcks hastighetsklass
Vinterdäck utan dubb har speciella mönster och ett gummi med högre friktion. Det gör att däcken fungerar vid vinterväglag, även om de inte är lika säkra som dubbdäck på isiga vägar.
Du bör alltid välja vinterdäck utifrån din säkerhet. Om det oftast är barmark där du bor, eller om du kör mycket i stadstrafik där snön sällan stannar kvar på vägarna, räcker odubbade vinterdäck långt. I Stockholm, Göteborg och Uppsala är det till och med förbud mot dubbdäck.
Medan dubbdäck är säkrare på is och hårt packad snö får du ett bättre grepp med dubbfria däck på mjuk snö.
Du får köra med både dubbade och odubbade vinterdäck från 1 oktober. Genom att byta till vinterdäck tidigt behöver du inte vara rädd för att överraskas av hösthalkan. Även på tidig vår med snabbt växlande temperaturer kan de dubbfria vinterdäcken vara säkrare. När det snöar på valborg kan det vara tryggt om man inte hunnit byta till sommardäck!
Du bör köpa dubbfria vinterdäck som anpassats för nordiska förhållanden. Dessa ligger ofta i hastighetsklassen Q (160 km/t) eller R (170 km/t), medan centraleuropeiska dubbfria vinterdäck brukar ha hastighetsklassen H (210 km/t) eller V (240 km/t). Viktigt att tänka på om du importerat en bil med vinterdäck! Här kan du se hur däck är märkta!
Enligt lag får du köra med dubbfria vinterdäck under hela året. Men du bör absolut byta till sommardäck under årets varmare månader. Enligt olika tester har odubbade vinterdäck över 40 procent längre bromssträcka än sommardäck på torra vägar.
Om det är viktigt för dig med tystare vinterdäck kan dubbfria däck vara ett bra alternativ. De låter mindre på snöfria vägar.
Friktionsdäck kallas även för allround-däck eller året runt-däck. Du får alltså köra med friktionsdäck året om, men det är inte ett optimalt alternativ. Friktionsdäck är bra för snöslask och regn, medan dubbdäck har bättre grepp på snö och blixthalka. Trots att friktionsdäcken kan ha ett bra grepp på vägen under vintern, så beter sig friktionsdäcket något "slirigt" på sommaren då gummit är anpassat för låga temperaturer. Detta kan resultera i sämre köregenskaper.
Friktionsdäck är framtagna för att passa i länder som har ett mer jämnare klimat än Sverige. Om du köper friktionsdäck av Mekonomen kan du vara trygg med att de är godkända, men vi avråder från att köra med dessa däck på isiga vintervägar.
I dagsläget får du inte köra med dubbade vinterdäck på vissa gator i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Anledningen till förbudet är att dubbdäck river upp asfalten mer än dubbfria däck vilket ökar utsläppen av partiklar.
Det är förbjudet att köra med dubbdäck på Hornsgatan, Fleminggatan och del av Kungsgatan. Du får dock korsa gatorna. Cyklister och moped klass 2 får köra här med dubbade däck.
Förbud mot dubbdäck gäller på Friggagatan och Odinsgatan.
Du som cyklar med dubbdäck eller kör moped klass II berörs inte av förbudet
I Uppsala är det förbudet att köra med dubbdäck på Kungsgatan mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan samt på Vaksalagatan mellan Storgatan och Kungsgatan.
Har du tänkt bila från Sverige genom Europa i vinter? Tänk på att du inte får köra med dubbdäck i Tyskland.
Alla däck behöver tas om hand och förvaras rätt så att de håller säsong efter säsong. Sedan finns det några tips som är bra att känna till när det gäller vinterdäck.
Ju kallare det är ute desto mer minskar lufttrycket. Därför kan det vara bra att ha något högre tryck än vad biltillverkaren rekommenderar. Kolla hela tiden luften i däcken och fyll på vid behov. Lufttrycket bör kollas en gång i månaden på kalla däck.
Ett vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Ju större djup desto bättre vägenskaper får bilen på snöklädda vägar. Varje däck har varningsmärken som framträder när gränsen på 3 mm är nådd. När du ser denna märkning måste du byta däcken.
De hjul som driver bilen slits mer än de däck som rullas fritt. Kolla regelbundet mönsterdjupet på dina drivdäck, skillnaden mellan fram- och bakdäcken bör inte vara mer än två mm. Genom att skifta däcken mellan fram och bak kan du jämna ut slitaget.
Om du inte kör så många mil om året, tänk på att gamla vinterdäck med tillräckligt mönsterdjup ändå kan bli osäkra. Däck som är uppemot tio år får ett hårdare gummi, vilket kan leda till att väggreppet blir sämre.
Om du oroar dig för blixthalka och vägarna där du bor ofta är hala av is bör du köra med dubbdäck. Sedan är ett odubbat nordiskt vinterdäck av hög kvalitet ofta tillräckligt på svenska vägar. Om du kör mycket i storstäder där vägarna ofta är torra bör du undvika dubbdäck. Dessa river upp asfalten och påverkar miljön mer än dubbfria däck. Vissa gator i Stockholm, Göteborg och Uppsala har t o m förbud mot dubbdäck.