Alla bilar är registrerade med en viss typ av däck. Om din bil har bytt ägare så kan denna person ha bytt till andra däck.
I Mekonomens butiker finns proffs som kan hjälpa dig att hitta exakt det däck som är bäst för din bil och budget.
Däck är en förbrukningsvara som du behöver byta ut med jämna mellanrum som bilägare. Vi har ett stort sortiment av prisvärda sommardäck och vinterdäck från de största däcktillverkarna. Vare sig du söker dubbade eller dubbfria vinterdäck har vi ett stort utbud av däck anpassade för vårt nordiska klimat. Allt för att du ska vara trygg på vägen.
Om bilens nuvarande däck är för slitna måste du byta ut dem. Enligt lag måste vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 mm, och sommardäck måste ha minst 1,6 mm. Det är dock i minsta laget, ett litet mönsterdjup försämrar bilens bromsverkan och köregenskaper. Det påverkar också däckets förmåga att tränga bort vatten, med ett litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. För din säkerhet rekommenderar vi att du aldrig kör med ett sommardäck som har mindre än 3-4 millimeter mönsterdjup.
Vissa däck har en slitbana som är utformad för att minimera buller. Gummit på dessa däck kan vara mjukare vilket ökar risken för snabbt slitage, och de är bäst lämpade för att köra på vägar av asfalt och betong. Det finns en EU-märkning som visar däckets ljudnivå, det buller man hör utanför kupén. Här kan du se hur däck är märkta.
Om du ofta kör på grusvägar eller gillar att köra i terräng behöver du ett mer mångsidigt däck. Det finns speciella däck som är klassificerade för alla typer av terräng.
Extra breda däck kan ge bilen ett maffigt utseende, men du bör känna till att däckens bredd påverkar bilens köregenskaper. På torr asfalt blir bromssträckan kortare med breda däck, medan du löper större risk att få vattenplaning på våta vägar. I djup snö har smalare däck mycket bättre köregenskaper. Det är alltid säkrast att köpa däck som rekommenderas utifrån ditt registreringsnummer.
Fundera gärna ett extra varv vilka däck som passar bäst för dig.
Vi hjälper dig att välja rätt! Besök en Mekonomen-butik eller kör förbi en verkstad och prata med våra proffs.
Då ska du välja däck med lägre rullmotstånd. Dessa drar mindre bränsle per miltal. EU-märkningen visar detta med en bensinpump och en gradering från A till E. Om hållbarhet är viktigt för dig ska du välja ett A-däck. Genom att köra på däck med litet rullmotstånd bidrar du med ett mindre utsläpp av koldioxid jämfört med andra däck.
Det finns lagar och regler som påverkar däckbytet, den kan ibland vara krångligt att förstå exakt vad det är som gäller, därför ska vi försöka reda ut det på ett så enkelt sätt som möjligt.
Du får köra med vinterdäck fr o m den 1 oktober t o m den 30 april, och enligt lag måste du ha vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. Dubbade vinterdäck får du ha mellan 1 oktober och 15 april.
Vinterväglag råder om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Du får köra på sommardäck alla andra tider som du inte måste köra med vinterdäck. Många bilister väljer att köra på odubbade vinterdäck hela året, men det avråder vi starkt ifrån. Enligt olika tester så kan ett nytt odubbat vinterdäck ha 40 % längre bromssträcka än ett nytt sommardäck.
Bra däck är viktiga för din och andras säkerhet. Om ett däck är i dåligt skick påverkar det hela bilens köregenskaper. Bromssträckan, risken för vattenplaning och sladd vid inbromsningar – det finns flera saker som påverkas av skicket på dina däck.
Mönsterdjupet är det viktigaste måttet på ditt däck. Enligt lag måste ett vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Lagkravet för ett sommardäck är minst 1,6 mm men vi rekommenderar att du aldrig kör med sommardäck under 3-4 mm:s mönsterdjup. Varför? Lägre mönsterdjup ger en längre bromssträcka, risken för vattenplaning ökar och din bil får allmänt sämre köregenskaper. Bra däck är en viktig investering såväl för din egen som andras säkerhet.
Det är viktigt att dina däck har tillräckligt med luft i sig, och att du fyller alla fyra däck med rätt lufttryck. Vi rekommenderar att du kontrollerar lufttrycket minst en gång per månad. Om du kör med ett dåligt lufttryck ökar det bilens bränsleförbrukning och bromssträckan blir längre.
För lite luft är också den största orsaken till att däcken slits snabbare, ett för lågt tryck kan korta ner ett däcks livslängd med 20 %. Ett lågt lufttryck gör också att bilen går ojämnt. Du har säkert märkt detta, hur bilen drar åt olika håll när du försöker köra rakt. Har du lågt tryck i höger framdäck drar bilen till höger, och vice versa. Du är alltid välkommen att köra förbi någon av våra verkstäder för att fylla på luft!
Hur högt lufttryck du ska ha i däcken beror på vilken bil du kör, hur tungt den är lastad, hur många personer som sitter i den och om du eventuellt drar ett släp eller en husvagn. Det enklaste är att alltid följa bilens anvisningar för lufttrycket. På de flesta bilar sitter dessa anvisningar innanför tanklocket eller vid förardörren. Du hittar dem även i bilens handbok.
Det finns undersökningar som visar att du vinner mycket på att fylla däcken smart. Här är några förhållanden jämfört med instruktionsbokens rekommenderade värde:
Om dina däck är i obalans blir styrningen mer ojämn. Obalanserade däck kan också slita ut gummit och bilens fjädring. Här är några bevis på att däcken är i obalans:
Var noga med att kontrollera däckens balans när du byter däck inför vintern och sommaren. Byter du däck hos Mekonomen kan du vara trygg, vi kontrollerar att däcken har rätt balansering.
En bils olika hjulvinklar kallas på fackspråk för caster, camber och toe in. Det viktiga är att vinklarna ställs in så att dina däck får så tät kontakt med vägen som möjligt. Med en hjulinställning hos Mekonomen ställer vi in bilens samtliga hjul, både fram och bak. Detta ökar inte bara din säkerhet, en rätt hjulinställning minskar bilens bränsleförbrukning. Här kan du läsa mer om Mekonomens hjulinställning.
Om du minskar rullmotståndet sänker du bränsleförbrukningen, och därmed också utsläppen av koldioxid. Bra däck blir alltså billigare för dig och bättre för miljön. Samma princip gäller för elbilar, där dåliga eller feljusterade däck påverkar batteriets räckvidd. När du köper nya däck kan du se på EU-märkningen hur däcket påverkar bränsleförbrukningen.
Om däcket har för lågt däcktryck så låter det mer. Sedan finns det däck som är framtagna för att avge mindre buller. När du köper nya däck så märks ljudnivån med svarta ribbor, där en ribba anger ett tystare däck och tre ribbor betyder ett däck med hög ljudnivå.
Här är beteckningar för olika biltillverkares originaldäck som du kan hitta på ett däcks sidovägg.
Källa: Goodyear
Bilmärke | OE-märkning | Förklaring |
Alfa Romeo | AR | Alfa Romeo |
Aston Martin | AM | Aston Martin |
Audi | AO | Audi Original |
Audi | AOE | Audi Original Extended (ROF) |
Audi | RO1 | Audi Quattro |
Bentley | B | Bentley |
BMW | * | “Star” marking |
Ferrari | K1, K2, K3 | Ferrari original |
Jaguar | J | Jaguar |
Lamborghini | L | Lamborghini |
Land Rover | LR | Land Rover |
Jaguar & Land Rover | JLR | Jaguar Land Rover |
Lotus | LS | Lotus Exige S |
Maserati | MGT | Maserati Genuine Tires |
McLaren | MC | Mclaren |
Mercedes | MO | Mercedes Original |
Mercedes | MOE | Mercedes Original Extended (ROF) |
Mercedes | MO1 | Mercedes Original (for AMG models) |
Nissan | NR1 | Nissan GT-R Nismo |
Porsche | N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6 | Porsche original |
Tesla | T0, T1, T2,… | Tesla Original |
Volkswagen | ⊕ | Volkswagen Original +Däck |
Volvo | VOL | Volvo |
Varje år testas olika däck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här hittar du några av årets tester.
Vi bilägare rankade Continental Contipremiumcontact 6 som årets bästa sommardäck
Vi bilägare rankade Continental Contivikingcontact 7 som årets bästa friktionsdäck
Vi bilägare rankade Goodyear Ultragrip Arctic 2 som årets bästa dubbdäck
När du tänkt köpa däck finns det en rad symboler, bokstäver och siffror som ger dig viktig information och hjälper dig att välja rätt däck.
Alla däck har en klisterlapp med en EU-märkning. Det finns en äldre märkning, samt en ny som gäller sedan 2021. Båda lapparna finns parallellt under en tid, men det får bara sitta en energimärkningsetikett på ett och samma däck.
Den äldre EU-märkningen
Den nya EU-märkningen som gäller från 2021
Symbolen med bensinpumpen visar hur däcket påverkar bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Bokstäverna A-G står sedan för rullmotståndet. A innebär minst rullmotstånd, G mest rullmotstånd.
Dina däck står för omkring 20 procent av bilens bränsleförbrukning. Sänker du rullmotståndet så minskar du bränsleförbrukningen – och därmed också utsläppen av koldioxid. I siffror handlar det om cirka 0,5 liter per 100 kilometer. Kör du 1 500 mil/år sparar du 80 liter bensin med ett A-graderat däck jämfört med ett som är G-klassat. Om en liter bensin kostar 20 kronor betyder det att du sparar in hela 1 600 kronor!
Symbolen med ett regnmoln visar hur bra däcket bromsar på vått underlag. Skillnaden mellan ett A-graderat däck och ett F-märkt däck är två billängder, det vill säga tio meter. Ett G-graderat däck har för låg säkerhet och bör inte användas.
Symbolen med ljud bredvid däcket anger vilken ljudnivå däcket ligger på.
Notera att trafikbullret mäts i decibel och indikerar ljudet utanför bilen, inte däckbruset i kupén.
Denna märkning visar att däcket är ett godkänt vinterdäck enligt lag.
Denna märkning anger att däcket är anpassat för isiga vägar i Norden, men det är inget lagkrav.
Den viktigaste informationen finns i siffer- och bokstavskombinationen på däckets sidovägg. I detta exempel är kombinationen 185/65 R 14 86 T.
185 – däckets bredd
Bredden på däckets bredaste del i millimeter
65 – profilförhållandet
Höjden på däcket angett i procent av bredden
R – däcktyp
Berättar att detta är ett radialdäck. Ett D betyder ett diagonaldäck.
14 – fälgens storlek
Storleken anger diameter i tum
86 - däckets belastningsindex
Belastningsindex anger ditt däcks maximala lastkapacitet (minimigräns). Detta är bra att ha koll på när du byter storlek på däck och/eller fälg. I bilens registreringsbevis står det vilken däckstorlek din bil har som standard.
Omvandlingstabell
Detta är en översättningstabell mellan lastindex och kilo
LI | KG | LI | KG | LI | KG | LI | KG |
60 | 250 | 76 | 400 | 92 | 630 | 108 | 1000 |
61 | 257 | 77 | 412 | 93 | 650 | 109 | 1030 |
62 | 265 | 78 | 425 | 94 | 670 | 110 | 1060 |
63 | 272 | 79 | 437 | 95 | 690 | 111 | 1090 |
64 | 280 | 80 | 450 | 96 | 710 | 112 | 1120 |
65 | 290 | 81 | 462 | 97 | 730 | 113 | 1150 |
66 | 300 | 82 | 475 | 98 | 750 | 114 | 1180 |
67 | 307 | 83 | 487 | 99 | 775 | 115 | 1215 |
68 | 315 | 84 | 500 | 100 | 800 | 116 | 1250 |
69 | 325 | 85 | 515 | 101 | 825 | 117 | 1285 |
70 | 335 | 86 | 530 | 102 | 850 | 118 | 1320 |
71 | 345 | 87 | 545 | 103 | 875 | 119 | 1360 |
72 | 355 | 88 | 560 | 104 | 900 | 120 | 1400 |
73 | 365 | 89 | 580 | 105 | 925 | 121 | 1450 |
74 | 370 | 90 | 600 | 106 | 950 | 122 | 1500 |
75 | 387 | 91 | 615 | 107 | 975 | 123 | 1550 |
Hastighetsklassen anger den högst tillåtna hastigheten för däcket. Följ biltillverkarens rekommendationer för att veta vilken hastighetsklass din bils däck bör ha. Vanliga hastighetsklasser är:
Datummärkningen DOT 0119 betyder att däcket är tillverkat i vecka 1 år 2019. DOT-märkning står alltid bara på en sida, ibland hittar du det på däckets insida när det är monterat på en bil.
Varje däck har också en pil som visar däckets rotationsriktning. Om du monterar själv ska du alltid se till att pilen pekar i bilens färdriktning (framåt).
Många däck har en OE-märkning på däckets sidovägg som visar att däcket är ett originaldäck som designats för en särskild biltillverkare. Det står inte OE, utan olika bilmärken har olika beteckningar.
XL står för Extra Load och betyder ett däck som är förstärkt, oftast på SUVoch bilar som väger mer.
Bilar och SUV:ar med el- eller hybriddrift väger ofta mer än fordon som körs på bensin eller diesel. Därför finns belastningsindexet ”HL” (high load) för att markera ett däck som har en högre maximal belastningskapacitet. Dessa däck har högre kapacitet än XL-däck.
Alla däck har en märkning för minsta mönsterdjup, en så kallad mönstervarnare. Den utgörs av ett mönster som visar sig när däcket har slitits ned till den lagliga gränsen. Om du ser varningen är det hög tid att byta däck. Det finns också tre bokstäver TWI som visar platsen för däckets slitageindikatorer. Genom att regelbundet kontrollera dessa indikatorer säkerställer du att däcket har tillräckligt djupt mönster. På sommardäck måste mönsterdjupet vara minst 1,6 mm. För din säkerhets skull rekommenderar vi dock att du kör med ett mönsterdjup på minst 3-4 mm.
Ett slitet däck är farligt och försämrar dess funktion, medan nya bildäck är en investering i säkerhet. Men vad är det som ger däckets dess egenskaper? Hur är ett däck uppbyggt?
Däckets stomme utgörs av två olika lager som hålls ihop av gummi. Ett lager är vävda korder belagda med gummi vilket gör däcket flexibelt utan att vara elastiskt. Ett hårdare stomlager läggs direkt på däckets innerfoder och ger däcket styrka.
Ett lager av vajrar i stål eller bälten av textil. De ökar däckets stabilitet.
Däckets klinch är en tätning mellan fälg och däck. Det består av buntar av stålvajrar som är böjbara.
Slitbanan är kontaktytan mellan däck och väg. Det är en kombination av syntet- och naturgummi, och tillsammans med däckmönstret är slitbanan avgörande för däckets prestanda.
Däckmönstret på slitbanan påverkar däckets grepp och drivförmågam dess tålighet samt förmåga att avleda vatten. Komfort, ljudnivå och bränsleförbrukning påverkas också av däckmönstret. Mönstret består av tre delar:
Sidoväggen är det område där du kan läsa information om däcket. Ett tjockt gummi mellan vulster och slitbana som ger däcket stabilitet i sidled.
Där slitbanan möter sidoväggen finns en liten avfasad kant. Skuldrans utformning har stor betydelse för bilens grepp mot vägen i kurvor.
Den svagaste delen på ett däck är i dess mitt. Vissa däck är därför extra förstärkta med en ribba i mitten.
Däck utsätts för många nedbrytande ämnen. Vi rekommenderar därför att du rengör däcken inför förvaringen. Använd dock inga starka medel som kan torka ut gummit. Peta gärna bort vassa stenar som sitter fast i mönstret.
Även fälgarna på bilen behöver vårdas väl. Plåtfälgar kan rosta och lättmetall kan ärga. Rengör och torka noga innan du stuvar undan hjulen. Var gärna extra omsorgsfull genom att ge aluminiumfälgar ett skyddande vaxlager.
Tänk på att du kan ha olika kemikalier i ett garage. De kan förstöra dina däck, till och med en snabb och kortvarig kontakt kan ge bestående problem. Tvätta inte däcken med för starka medel och undvik att exponera däcken för alla typer av lösningsmedel, fetter och oljor. Aluminiumfälgar bör enbart tvättas med milt bilschampo och vatten. Starkare medel, inklusive vissa typer av fälgrengöring, kan orsaka ytliga skador som inte täcks av fabriksgarantin.
Undvik att förvara däck och fälgar i fuktiga miljöer. Fälgarna riskeras att skadas av för mycket väta, och däcken gillar inte stora temperaturväxlingar. Det bästa är att förvara dem mörkt, torrt och svalt omkring 15 grader. Läs mer hur du bör förvara dina däck.
Däck med för lågt lufttryck slits snabbare. Dessutom ökar det bilens bränsleförbrukning och bromssträckan blir längre.
Det är viktigt att dina däck har rätt balans, inte bara för bilens köregenskaper och din säkerhet. Om däcken är obalanserade kan de slitas onormalt vilket försämrar deras livslängd.
För att däcken ska slitas så jämt som möjligt är det klokt att rotera dem var 1 000 mil eller en gång i halvåret. Det säkraste är att låta en verkstad göra det, men du kan göra det själv om du tänker på följande:
Bäst och bekvämast: Förvara dina däck på vårt däckhotell - Fyra däck tar ganska stor plats. Har du litet utrymme, eller vill du vara helt trygg med att dina däck förvaras på bästa sätt? Checka in dem på Mekonomens däckhotell. Här förvarar vi dem mörkt och svalt, utan risk för att de kommer i kontakt med kemikalier eller väta. Du får ett prisvärt paketpris inklusive däckhotell, däckbyte och säkerhetskontroll. För ett lågt tillägg kan vi även rengöra däcken och fälgarna. Vid varje hjulskifte kontrolleras också däckens lufttryck och kondition. Klicka här för att boka däckhotell hos Mekonomen.
Om du har ett garage eller stort förråd kan du förvara dina däck där, och ta ut dem för vinterns och sommarens däckbyten. Här är några tips hur du förvarar dem säkert:
Däck som är monterade på fälg förvaras bäst staplade på varandra eller hängandes i krokar på väggen. Står hjulen upp riskerar däcken att tappa formen av sin egen vikt. Du bör dock inte stapla för många däck på varandra. Se gärna till att däcken ligger ovanför golvet så att luft kan passera under dem, till exempel på en träpall.
Däck är känsliga och kan åldras snabbt om de förvaras i fel temperatur. Förvara dem varken för varmt eller kallt, bästa temperatur är cirka 15 grader.
Däck är ljusskygga. Förvara inte däcken i direkt solljus eller i elektriskt ljus som har hög UV-halt. Undvik också att svetsa nära dina däck. En klok åtgärd är att förvara dem i däckpåsar eller liknande skydd.
Däck påverkas negativt av ozon. Förvara aldrig dina däck nära apparater som genererar ozon, till exempel starka elmotorer eller andra elektriska apparater som kan ge gnistor och strömurladdningar.
Om dina däck är monterade på fälgar, se till att de har tillräckligt med luft. De mår bäst när de har normalt lufttryck. Tänk sedan på att alltid kontrollera och justera lufttrycket efter varje däckbyte.
Det är inte så bra att förvara däck och fälgar utomhus. Fälgarna riskeras att skadas av för mycket väta, och de gillar inte stora temperaturväxlingar. Det bästa är att du förvarar dem mörkt, torrt och svalt omkring 15 grader.
Ett slitet däck är farligt och försämrar dess funktion, medan nya bildäck är en investering i säkerhet. Men vad är det som ger däckets dess egenskaper? Hur är ett däck uppbyggt?
Processen för att tillverka däck genomgår flera faser. Det är en noggrann process, eftersom däcken är viktiga såväl för bilens köregenskaper som människors säkerhet.
Ett däcks gummi består egentligen av upp till 30 olika gummisorter. Dessutom använder man extra fyllnadsmaterial och andra beståndsdelar, och allting rörs ihop till en gummiblandning som skickas till pressning.
När gummit har kylts av skärs det i band. Dessa remsor utgör däckets grundstruktur. Under pressningen förbereds även däckets andra delar inför konstruktionen.
Däcket tillverkas genom att dess olika komponenter placeras i en maskin. Textildelar, stålvajrar, klinch, lager, slitbanor med mera bildar nu vad man kallar ett ”rådäck”. Här kan du se hur ett däck är uppbyggt.
Rådäcket härdas genom att vulkaniseras i hög temperatur. Det placeras i formar som pressar ihop och binder däckets olika delar. Däcket formas med det spårmönster som blir så viktigt för dess egenskaper. I denna fas markeras också däckets sidovägg med den information som förklarar allt som du behöver veta om däcket. Här kan du läsa vad märkningen betyder!
Innan däcket skickas till marknaden går det igenom olika kvalitetskontroller. Syftet är att upptäcka om däcket fått några brister under tillverkningsprocessen.
De flesta tillverkare kollar sina däck extra noga med röntgen, för att upptäcka svagheter eller rena fel.
Ett däcks stommar slits inte lika mycket som dess slitbanor. Ett regummerade däck har fått nya slitbanor med återanvända stommar. Det går inte åt lika mycket råvaror och tillverkningsprocessen är mindre energikrävande som när nya däck tillverkas. Regummering är vanligt när det gäller lastbilar, men även personbilsdäck kan ofta regummeras, åtminstone en gång.
Du har säkert sätt gamla däck ligga i stora högar eller containrar på återvinningsstationer. Återvinningen av däck är en viktig industri som har stor påverkan på vår miljö, och i Sverige har vi kommit långt med en fungerande återvinning.
Alla svenska importörer och däcktillverkare har ett ansvar som Naturvårdsverket lagt fram:
När det gäller däckåtervinning är Sverige ett föregångsland. 9 av 10 kasserade däck återvinns, något som finansieras av att nya däck är försedda med en miljöavgift. När du köper nya däck, låt oss på Mekonomen byta dem så ser vi till att lämna in dina gamla däck för återvinning. Vi har ett avtal med ett certifierat återvinningsföretag som tar hand om våra restprodukter.
Materialet i ett däck kan återanvändas inom de flesta industrier.
Gummit kan användas i fyllnadsmassor och energimassa. Det kan tillsammans med andra material också skapa nya blandningar med intressanta egenskaper. Gamla däck används även i asfalten på våra vägar, på fotbollsplaner av konstgräs och löparbanor.
Stålet från klinch, vajrar och kord kan användas i byggbranschen, till armering av betong, spånskivor och andra byggelement.