Nybilsgarantin kan skilja stort mellan olika bilmärken. Men det finns en viktig punkt som ingen bilhandlare får ändra på: Så länge arbetet utförs fackmannamässigt kan du utföra servicen på vilken verkstad som helst.
Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen Bilverkstad, reder ut ett vanligt missförstånd:
– Många tror att nyare bilar måste servas på dess märkesverkstad de första åren, säger Madeleine. Det stämmer inte. Bilens nybilsgaranti får inte påverkas av en serviceåtgärd så länge man följer biltillverkarens rekommendationer och arbetet utförs fackmannamässigt.
Du kan alltså tryggt boka en service eller reparation hos till exempel Mekonomen utan att din nybilsgaranti påverkas. Däremot behöver garantiåtgärder som en trasig fönsterhiss eller växellåda åtgärdas enligt direktiv från den som sålt bilen till dig.
En nybilsgaranti kan se olika ut om du till exempel köper bilen i Sverige, Europa eller USA. Därför är det viktigt att du noga sätter dig in i vad just din garanti omfattar. Här är en viktig checklista när du köper ny bil:
Det är viktigt att du får en stämpel eller annan registrering i bilens servicebok efter utfört arbete. En komplett servicebok kan vara både digital och i pappersform, och är en värdehandling den dag du ska sälja din bil. Finns det luckor i boken kan du räkna med att priset prutas.
Hos Mekonomen får du alltid en stämpel i serviceboken. Att välja rätt verkstad kan göra mycket, såväl för bilens andrahandsvärde som dina löpande kostnader för service och reparationer. Se till att få det du har rätt till – till rätt pris.