Nya däck – så bra är de
Däcktillverkare från hela världen har börjat ta vintern på allvar. Och nu tävlar man om att hitta nya smartare lösningar som ska göra våra bilar säkrare på vintervägarna.
– I dag satsar många tillverkare verkligen på att göra bra vinterdäck. Förr var det inte samma sak. Utvecklingen har gått framåt, till exempel när det gäller dubbdäcken där många nya typer av dubbar har tagits fram den senaste tiden, säger Micke Hägg.
Bättre material, effektivare mönster
Det är inte bara dubbarna som utvecklats. Många däcktillverkare har också investerat stora pengar i att utveckla nya effektivare däckmönster och nya material som klarar de lägre temperaturerna bättre. Det här gäller inte minst för de dubbfria vinterdäcken.
– Gummiblandningarna har blivit bättre, man märker av det när man kör. Man har bättre grepp när man ska framåt och när man ska stanna, säger Micke Hägg.
Alla nya däck är dock inte lika bra och som konsument kan det vara omöjligt att själv avgöra vad som är det bästa valet. Micke Hägg har ett enkelt tips.
– Det bästa är att satsa på riktiga kvalitetsdäck och skippa billig Kinaimport. De däcken är mycket sämre, det kan man märka bara man tar i dem, säger han.
Gillar dubbade däck
Det pågår sen länge en diskussion om huruvida det är bäst att välja dubbade eller odubbade däck. Och på vissa platser, som till exempel Hornsgatan i Stockholm, har dubbar förbjudits. Micke Hägg vet var han står i den här frågan.
– Jag är en förespråkare av dubbdäck. Man får en extra säkerhet utan någon extra kostnad. Kanske behöver man bara dubbarna en enda gång på 10 000 mil – men den gången är det värt det, säger han.