Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck – vilket val är rätt?
Vad är fördelarna med dubbdäck?
– Ett dubbdäck ger bättre fäste på is, både vid acceleration och bromsning.
Vad är nackdelarna med dubbdäck?
– Alla de dagar och gånger du inte kör på ren is så sliter dubben på vägbanan och har en högre ljudnivå och miljöpåverkan.
Vad är bra med dubbfria däck?
– Komfort genom lägre ljudnivå, fungerar utomlands, mer flexibilitet när det gäller monteringstid av däcken.
Och nackdelarna med dubbfria däck?
– Sämre fäste på ren is, både vid acceleration och bromsning.
När är dubbdäck att föredra?
– Om bilen saknar säkerhetssystem så som anti-sladd och anti-spinn samt om du bor i landets norra delar där temperaturen är så låg under större delen av vintern att saltbekämpning inte är effektiv mot isbeläggning på vägbanan. Så, det är i stort sett bara på is som dubbdäcket har ett övertag.
När ska jag välja dubbfria däck?
– En modern bil med bra säkerhetssystem som huvudsakligen körs i södra och mellersta Sverige klarar sig väldigt bra med dubbfria däck. Tänk på hur ofta du kör på torr, blöt eller moddig väg kontra isbelagd väg. Dubbfria däck är ett måste på vissa gator i svenska städer, och antalet gator med dubbdäcksförbud väntas öka. Ska du dessutom resa utanför Sverige så råder det dubbförbud i hela länder så som Tyskland.
Om jag väljer dubbfria däck och någon gång ändå känner att jag skulle behöva dubbarna?
– Har du dubbfria däck och åker på till exempel fjällsemester så anpassa farten och avståndet. Titta på tillbehör som kan hjälpa dig vid en extrem situation. Snökedjor finns i olika modeller från den traditionella kedjan till band eller "sockor" som hjälper dig i den där isiga backen. En gammal målarburk fylld med sand kan du också använda.
Är det nån skillnad i pris mellan dubbdäck och dubbfria alternativ?
– I de få fall där ett och samma däck finns som dubbat eller odubbat så kostar det dubbade något mer i inköp. Men även i drift blir det dubbade dyrare, på grund av ökat rullmotstånd.
Är det nån skillnad i kvalitet?
– Se till att köpa däck anpassade för dem nordiska marknaden. Skulle däcket inte vara Nordenanpassat så är risken stor att det har fel gummiblandning som blir för hård och hal vid kyla. Så även om det vid en anblick ser ut som ett vinterdäck med lite grövre mönster så kan det prestera som ett sommardäck.
– Annars är det väldigt mycket upp till föraren hur länge däcket håller. Se till att köra mjukt, ha rätt lufttryck och en bra inställd hjulupphängning så håller däcken bra mycket längre än för den som inte bryr sig. Alla dessa faktorer avspeglar sig också i bränsleförbrukningen så det finns chans till dubbel vinst. Trippel om du blandar in miljöaspekten.
Dubbdäck VS dubbfria däck verkar vara en fråga som engagerar många experter – vilken sida har rätt?
– Alla parter har en poäng just för att vi kör olika typer av bilar. Och vårt land är avlångt med stora variationer i klimatet. Jag själv bor i Stockholm och kör oftast på torra, blöta eller moddiga vägbanor – med odubbade däck. Det gör att jag kan åka på alla gator i stan och åker jag till familjen i Sundsvall, eller till vännerna i Transtrand nära Sälen, så anpassar jag farten och utmanar inte säkerhetssystemen. Ett dubbdäck kanske höjer ribban för när dessa system behöver kicka in men bäst är nog att inte ha övertro till vare sig däck, fyrhjulsdrift eller antisladdsystem.