Så sommarfixar du bilen – och så ska du inte göra
Magnus, att tvätta bilen på våren är ju självklart. Men finns det något som man brukar missa?
– Ja, ibland har det satt sig smuts på insidan av fälgarna och när man försöker få bort det kommer man kanske inte åt att rengöra hela fälgen. Det betyder att man kan få obalans i hjulet, det kan kännas som om det håller på att trilla av när man kör iväg.
Vad gör man åt detta då?
– Antingen får man krypa under så att man når ordentligt eller så får man rulla bilen lite så att kan kommer åt den andra halvan av fälgen också.
Något annat med tvättningen som du tänker på?
– Många brukar missa att rengöra plåten i dörröppningarna och A- och B-stolparna, där är det ofta smutsigt där efter vintern. Förutom att det ser tråkigt ut när man öppnar dörrarna är det aldrig bra att lämna kvar smuts eftersom det kan öka risken för rost.
Finns det något annat man ska tänka på när det gäller rosten?
– Det är bra att försöka få bort det grus och salt som satt sig på olika ställen under vintern. Risken är annars att fukt binds i gruset med rostrisk som följd.
Många vaxar bilen på våren. Tankar kring det?
– Vaxet är ju bara ett skydd. Först och främst ska man ju se till att få ur smutsen ur lacken, till exempel med en cleaner, så att man får upp glansen när man vaxar bilen.
Behöver man egentligen skydda lacken nu, är inte det viktigast på vintern?
– Det är alltid bra med ett lackskydd och det gör det lättare att hålla bilen ren. Nu är risken för stenskott mindre är på vintern– men då kommer flugorna i stället. På en vaxad eller lackskyddad bil är det lättare att få bort alla insekter som fastnar.
Har du ett sista tips?
– Passa på att göra en ordentlig skadeinventering efter vintern. Se över bilen och undersök om det finns några stenskott eller lackskador – och åtgärda dem. Tänk på att sommaren är kort, tar man inte tag i det nu riskerar det att bli ogjort. När vintern sen kommer igen kan de här skadorna växa till ett betydligt större problem.