Skydda bilen mot kylan – det här behöver du tänka på
Kylarvätska
Har du för lite kylarvätska i systemet kan det bli problem med att få upp värmen i bilen. Kontrollera mängden och fyll på om det behövs.
Kylarvätskan innehåller glykol för att den inte ska frysa och därmed orsaka skador på motorn eller kylsystemet. Det är alltid en god idé att kontrollera så att glykolhalten är tillräcklig, det kan du enkelt göra själv med en glykolprovare. Du kan också få hjälp hos din Mekonomenverkstad.
Batteriet
Bilbatterier kan vara känsliga för kyla, speciellt om de inte är ordentligt laddade. Vet du med dig att du bara har kört korta sträckor med bilen kan det vara dags att ladda upp batteriet ordentligt med hjälp av en batteriladdare för att vara på den säkra sidan.
Tänkt på att det ofta går åt mer el när det är kallt, speciellt om en bränslevärmare används.
Oljan
I låga temperaturer utsätts bilens oljor för tuffa påfrestningar. Är det länge sedan olja och filter byttes kan du räkna med att smörjningen inte kommer att bli optimal. Viktigt att du har rätt kvalitet på oljan och att den är anpassad för din bil. En gammal mineralolja av fel viskositet är knappt flytande vid -25 grader. Bättre att lämna in bilen på en service innan långresan så vet du att det blir rätt.
Spolarvätskan
Klarar spolarvätskan en riktig köldchock? Om blandningen inte är rätt kan vätskan frysa och du får köra med smutsig ruta. Vet du med dig att du har mest vatten i behållaren kan du slå i lite koncentrerad spolarvätska eller tömma systemet för att sen kunna hälla i rätt blandning.
Fukt i bilen
Fukten i bilen kan bli till imma och is på insidan av rutorna. Försök att inte dra in så mycket snö i bilen och använd gärna motor- och kupévärmare för att mota ut fukten – det är det bästa knepet. En torrboll eller silicapåse kan också göra sitt till för en torrare miljö.
Se också till att ha ett bra kupéfilter om din bil är utrustad med ett sådant. Är det gammalt så kan det vara igensatt och luftflödet dåligt.
Dörrlisterna
Dörrarna kan frysa fast när det är kallt – ibland kan de faktiskt sitta så hårt att man inte kommer in i bilen. Förbygg problemet genom att smörja upp dörrlisterna med ett silikonstift. Personalen i din närmsta Mekonomenbutik hjälper dig att hitta rätt.
Bränsle
Vad som helst kan hända i vintertrafiken. Och skulle man bli sittande någonstans kan motorn behöva gå på tomgång länge för att hålla temperaturen uppe i bilen. Att då ha för lite bränsle i tanken kan snabbt bli en mardröm. Vänta därför inte med att tanka till sista stund utan ha som regel att alltid ha minst halv tank.
Att ha för lite bränsle i tanken innebär också att man lämnar mycket utrymme för fukt. Det kan i vissa fall ställa till med problem.