Nybilsgaranti – det här gäller
När du köper ny bil lovas du vanligtvis en nybilsgaranti. Bilförsäljarna vill ge kunden trygghet genom att ansvara för bilens säkerhet och utrustning under en viss tid. Däremot finns det inget övergripande regelverk gällande nybilsgaranti. Villkoren kan variera stort mellan olika bilmärken. Det kan vara skillnad mellan nybilsgarantin du får hos Volvo mot den garanti du får om du köper en BMW eller VW
– Hur lång tid garantin ska gälla och vad som ska ingå varierar mellan bilmärkena. En nybilsgaranti kan se olika ut om du till exempel köper bilen i USA eller Sverige. Den kan samtidigt variera från 1 till 7 år, säger Madeleine Westerling.
Därför är det viktigt att man noga sätter sig in i vad garantin omfattar.
– Det finns lika många varianter av garantier som det finns bilmärken. Ta reda på vad som gäller när du köper bilen och se till att få garantivillkoren skriftligt, säger Madeleine Westerling och fortsätter:
– Det är viktigt att kolla extra noga på garantivillkoren. Bilens garanti får nämligen inte påverkas av en serviceåtgärd så länge arbetet utförs fackmannamässigt. Du kan alltså göra en service eller reparation på till exempel en Mekonomen-verkstad, utan att nybilsgarantin påverkas. En garantiåtgärd måste du däremot göra hos den som sålt produkten. Det kan handla om till exempel en trasig fönsterhiss eller växellåda, säger Madeleine Westerling.