Nya skatter för vanliga bilar – så fungerar det
Det så kallade bonus malus-systemet infördes i Sverige 1 juli 2018. Det är ett skattesystem som ska belöna bilar med låga CO2-utsläpp och straffa modeller som släpper ut mer.
Nu har ett nytt system för att mäta bilars förbrukning och CO2-utsläpp blivit standard och från och med 1 januari 2020 kommer fordonsskatterna att grundas på det nya systemet WLTP. Det betyder att flera modeller kommer att få höjd skatt, i snitt cirka 3 000 kronor enligt branschorganisationen Bil Sweden.
De bilar som kommer att få störst skattehöjningar är de som släpper ut mest enligt WLTP. Och det är många vanliga diesel- och bensindrivna bilar som kommer att få stora höjningar.
Enligt Kvdbil som har gjort en sammanställning kommer till exempel ägare till en Volvo V60 D4 som i dag har 5 333 kronor i skatt få betala 8 000 kronor per år. En Volkswagen Tiguan 2,0 som i dag kostar 6 554 kronor per år i skatt kommer att få en ny skatt på 11 737 kronor.
Även transportbilar kommer att mätas på det nya sättet och här kan skattehöjningarna bli ännu större. Men, de nya skatterna kommer bara att gälla bilar och lätta lastbilar som registreras efter 1 januari 2020. De bilar som registrerats tidigare kommer alltså inte att påverkas utan behåller den gamla skatten. Många tror att detta kommer att påverka begagnatpriserna som förväntas stiga.
– Bara under det senaste året har priserna på begagnade bilar ökat med 13 procent. En kvalificerad gissning är att rusningen nu kommer tillta ytterligare, säger Kvdbils försäljningschef Madeleine Fritz i ett pressmeddelande.
5 vanliga modeller – så mycket dyrare blir de i skatt
Skoda Fabia 1,0 TSI
Skatt i dag: 1 262 kr
Ny skatt: 2 902 kr
Volvo XC40 T5
Skatt i dag: 6 832 kr
Ny skatt: 10 042 kr
Volkswagen Tiguan 2,0
Skatt idag: 6 554 kr
Ny skatt: 11 737 kr
Volvo V60 D4
Skatt idag: 5 333 kr
Ny skatt: 8 000 kr
Mercedes Sprinter 211 CDI
Skatt idag: 5 500 kr
Ny skatt: 14 300 kr
Källa: Kvdbil