Så kan LED-tekniken lysa upp din höst
Många upplever att strålkastarna på bilen inte räcker till nu när mörkret kommit på allvar. Ofta är det helljuset som inte når tillräckligt långt för att det ska vara avslappnande att köra på kvällar eller nätter. I extrema situationer kan det bristfälliga ljuset innebära en säkerhetsrisk.
Extraljus är en lösning
Att montera extraljus på bilen kan vara en trygg investering. Det har varit vanligt sedan länge i Sverige, och sedan 2018 är det även tillåtet i Norge. Landet har tidigare följt internationella regler för extraljus, men norska bilister har krävt större möjligheter att förse sina bilar med bättre ljus.
– Många människor kommer in till verkstaden och berättar att de inte är nöjda med hur ljusen på deras bilar fungerar, berättar Magnus Blommé, Mekonomens bilexpert. Självklart är det viktigt att ha bästa möjliga ljus så att man kan upptäcka faror i så god tid som möjligt.
Det har hänt mycket med extraljusen under de senaste åren. Och den största förändringen har LED-tekniken inneburit. Nu finns smala ljusramper som kan monteras på i princip alla typer av bilar.
– Många moderna bilar har olika typer av sensorer i fronten som gör att det inte går att montera stora traditionella extraljus, säger Magnus Blommé. Då är en LED-ramp perfekt. Dessutom drar de mindre ström än gamla extraljus.
Var ska man placera en LED-ramp, högt eller lågt?
Många vill placera rampen lågt på bilen, men då måste man ta hänsyn till om det finns radar eller sensorer på bilen, berättar Magnus. Överlag måste du känna till alla riktlinjer som finns vid montering av extraljus. Du bör veta vad du gör om du ska montera själv, annars kan du orsaka onödig åverkan på både bil och utrustning.
Hos Mekonomen har vi massor av produkter för just din bil Se hela vårt sortiment inom extrabelysning här.