Nu kan värdet på din dieselbil sjunka
Dieseldebatten har blivit allt mer intensiv i Europa. I många städer pratas det om förbud och i andra om miljözoner där dieseldrivna bilar ska portas. Två exempel är Oslo som var först ut med ett förbud och Stockholm där allt talar för att miljözoner snart blir verklighet.
Det negativa fokus som dieselbränslet har fått på senare tid har påverkat hur vi ser på våra bilar. Enligt en undersökning som genomförts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Blocket är det nu bara 19 procent som säger att de skulle välja en diesel om de skulle köpa en begagnad bil i dag. Hela 39 procent säger att de inte skulle våga satsa på bränslet och 61 procent tror att priserna på begagnade dieselbilar kommer att sjunka framöver.
Begagnatmarknaden kan redan ha påverkats. Enligt undersökningen från Blocket ökade utbudet av begagnade dieselbilar med 12 procent 2017 jämfört med året innan. I Stockholms län var den siffran 17 procent.
– Det är en reaktion på att diesel, som länge fått skattesponsring som miljövänligt alternativ, nu fått en smutsigare status. Det började med avslöjanden om vissa tillverkares utsläppsfusk och har förstärkts av debatten kring miljözoner. Vi tror att priserna kommer att fortsätta sjunka i takt med att fler bilar kommer ut på marknaden, säger Daniel Östlund, bilexpert på Blocket Fordon.
Dieseln är dock ännu inte död som fordonsbränsle, i alla fall inte överallt. Daniel Östlund tror att dieseldrivna bilar kommer att bli vanligare på landsbygden framöver.
– Utanför storstadsområdena är dieselbilen fortfarande ett attraktivt alternativ, så gissningsvis kommer vi få se en rörelse av dieselbilar från stad till landsbygd, säger han.