Kolla släp och husvagn!
Många släpfordon används inte under långa perioder. När de åter tas i bruk kan de ha fått brister som behöver åtgärdas, brister som i extrema fall kan bli trafikfarliga.
Ett vanligt problem med släpfordon är kärvande bromsar.
– Ett råd är att man ska försöka använda sina släp så att bromsarna motioneras regelbundet. Det brukar också finnas smörjnipplar på påskjutsbromsen, det är bra att trycka i lite fett då och då, säger Klaus Andersson, verkstadsägare Mekonomen Bilverkstad Lilla Edet.
Dåliga hjullager
Ett annat vanligt problem med släpfordon som stått oanvända en längre tid är att hjullagren tar stryk, det handlar om fukt som tränger in. Det kan vara svårt att upptäcka att ett lager håller på att ta slut – men när det väl gör det kan det få allvarliga konsekvenser om hjulet låser sig.
– För att ta reda på om hjullagret är okej eller inte hissar man upp och snurrar på hjulet. Man ska lyssna efter oljud och känna efter så att hjulet inte glappar. När man snurrar hjulen märker man också om bromsen ligger an, säger Klaus Andersson.
Däcken slits – av ålder
Det finns annat att kontrollera. En viktig detalj är däcken som tar stryk – även när de inte används.
– På släpfordon blir däcken ofta dåliga av ålder, inte slitage. Förutom att kontrollera däcktryck och mönster är det bra att också undersöka så att det inte finns några torrsprickor i däcken. Finns sprickor ökar risken för punktering eller däckexplosion.
Glöm inte stödhjulet
Ofta behöver också stödhjulet översyn. Vissa har fettnippel andra kan man skruva isär och fetta in gängorna för att de ska fungera optimalt. Belysningen måste också fungera och det är inte ovanligt att positions-,blinkers-, broms- eller skyltbelysning slutar fungera under vinterdvalan. Ibland kan det vara kontakten som har ärjat, ibland är det en lampa som gått sönder.
– Det får man lära sig redan i körskolan, att man alltid ska kontrollera belysningen innan man kör iväg. Det är självklart att man tittar igenom detta när släpet stått länge, säger Klaus Andersson.