Hoppsan – hur mår dina stötdämpare egentligen?
Mats Lundgren, är det egentligen så viktigt med friska stötdämpare? Finns de inte bara där för att bilen ska vara skön att åka i?
– Nej, både stötdämparna och fjädrarna, de hör ihop, är väldigt viktiga. Bland annat har det med bromsarnas funktion att göra. Om stötdämparna inte fungerar som de ska beter sig bilen inte optimalt under inbromsning och bromssträckan blir längre. Det kan i vissa fall handla om flera meter. Tänkt dig själv vad som kan hända om det då springer ut ett barn framför bilen.
Om jag har förstått saken rätt kontrolleras inte stötdämparnas funktion när man besiktigar bilen. Stämmer det?
– När bilen besiktigas kontrolleras om stötdämparna läcker eller inte. Om de gör det blir det en tvåa och ombesiktning. Om bilen verkligen hänger kan man få nedslag också, men någon ordentlig kontroll görs inte. Så stötdämparna kontrolleras inte när du besiktar bilen.
Kan man själv ta reda på hur det ligger till med sina stötdämpare?
– Man kan testa genom att kliva ur bilen och försöka gunga på den. Trycker man ner ett hörn ordentlig ska bilen fjädra upp och sen stanna direkt. Den ska inte gunga upp och ner flera gånger. Man kan även testa bilens stötdämpare genom att köra sakta och pumpbromsa, om bilen gungar kraftigt efter varje inbromsning är det dags att byta stötdämparna.
Om en stötdämpare går sönder, hur viktigt är det att man ersätter den med en exakt likadan?
– Det viktigaste är att man byter parvis, det gäller fjädrarna också. Om man bara skulle byta på ena sidan så att man har en som är frisk och en som börjar ta slut kan bilen bli instabil, framför allt i kurvorna när stötdämpare/fjädrar inte klarar av att hålla emot kraftig karossrullning. Det kan resultera i att bilen lättare får sladd.