Så räddar din bil dig om du tappar kontrollen
Låsningsfria bromsar
Alla nya bilar som säljs i Sverige och Norge har låsningsfria bromsar som standard. ABS, som står för Anti-lock Braking System, finns där för att hjulen alltid ska snurra under inbromsning, även när man trampar bromspedalen i botten i en paniksituation. På vissa underlag kan det göra bromssträckan kortare, men huvudsyftet är att styrförmågan ska behållas i alla situationer.
– Nästan alla har ABS-bromsar, men det är för få som vet hur bilen reagerar när man panikbromsar. Jag tycker att alla borde passa på att testa på någon avskild plats för att lära känna sin bil. Var bara noga med att först kontrollera att du inte har någon bil bakom dig innan du provbromsar, säger Magnus Blommé.
Antispinn
Antispinnfunktionen ser till att drivhjulen inte spinner. När systemet känner av att drivhjulen roterar snabbare än de borde göra stryps gaspådraget tills däcken får fäste igen. Antispinn är alltid aktiverat, men det är i halt väglag under vinterhalvåret man som förare märker av det mest.
En framhjulsdriven bil tenderar att gå rakt fram om drivhjulen spinner. Det kan leda till olyckor, speciellt om man befinner sig i en kurva. Om drivhjulen börjar spinna på en bakhjulsdriven bil kan bilens bakände komma i sladd och bilen kan okontrollerat snurra runt – också det med risk för allvarliga konsekvenser.
– Antispinn är ju för det mesta bra, men kan också ställa till det om du till exempel har kört fast i en snövall. Då kan man behöva koppla ur systemet för att kunna ”gunga loss” bilen. Glöm inte att sen återaktivera antispinnsystemet, säger Magnus Blommé.
Antisladd
Olika biltillverkare har olika namn för sina antisladdsystem, det vanligaste är dock ESP – Electronic Stability Programme. Funktionen finns där för att hjälpa bilen på rätt kurs om den håller på att få en sladd.
Systemet styrs av en dator som får information från olika delar av bilen. I de flesta bilar kommer signaler från ABS-bromsarnas givare och en sensor i styrningen som mäter hur mycket föraren styr. När informationen visar att bilen är på väg in i en sladd reagerar systemet genom att bromsa ett eller flera hjul och ibland också minska gaspådraget. Allt går mycket fort, ofta hinner man som förare inte reagera innan ”dramat” är över. ESP hjälper dig att hålla bilen stabil vid kraftig inbromsning, speciellt viktigt då hjulen kan ha olika grepp vid exempelvis fläckvis halka.
– Det är dock viktigt att ha klart för sig att ett antisladdsystem inte klarar vad som helst. Man kan inte köra för fort och lita på att tekniken alltid ska rädda en. Om däcken förlorar greppet spelar det ingen roll vilket system man har, då finns det inget att göra, säger Magnus Blommé.
Autobroms
Fler bilar utrustas nu med ett automatiskt bromssystem som stoppar bilen när föraren inte reagerar för hinder framför eller bakom bilen. Systemen blir allt mer sofistikerade och det finns nu versioner som reagerar också för fotgängare, cyklister och djur.
– Det här kan rädda liv om man som förare skulle råka tappa koncentrationen. Men man får inte slappna av och lita på att elektroniken gör jobbet. Inget system är ännu perfekt och det är fortfarande föraren som måste ha ansvaret, säger Magnus Blommé.