Hitta rätt kupé- och motorvärmare
Med hösten och vintern kommer kalla morgnar. När vi står där och skrapar bort isen från rutan är det lätt att önska att vi installerat en kupé- eller motorvärmare.
Magnus Blommé betonar hur viktigt det är, för både bil och förare, att använda motor- och kupévärmare.
– Motorslitaget minskar precis som bränsleförbrukningen. Och det ger säkrare körning.
Vad är skillnaden mellan motorvärmare och kupévärmare?
– En motorvärmare värmer upp motorn innan färd, berättar Magnus. Antingen genom att värma upp kylvätskan eller indirekt värma upp vattnet/oljan från utsidan, det vill säga en kontaktvärmare som monteras på motorblocket eller på oljetråget. En värmare som värmer vattnet direkt är klart mer effektiv än en som värmer utifrån. På moderna bilar är det dock inte alltid möjligt att montera en värmare i kylvätskan på grund av motorns konstruktion. Därför blir kontaktvärmare allt vanligare. Generellt är de också mycket enklare att montera, då man inte behöver tömma ur någon kylvätska.
– En kupévärmare monteras i kupén och värmer upp den genom att blåsa ut varm luft. Monteras med fördel så att luften cirkulerar i kupén. Om man lägger den på golvet tar det mycket längre tid att värma upp luften.
Vilka är de största fördelarna?
– Det finns flera fördelar med motorvärmare, berättar Magnus. Att värma upp motorn innan färd gör att motorn startar lättare, det ger bättre bränsleekonomi, minskar motorslitaget och släpper ut mindre skadliga avgaser, samt går fortare att få upp värmen i kupén, även utan kupévärmare.
Magnus påminner om en viktig fördel med kupévärmare.
– Sett till säkerhet är den viktig, då du slipper att rutorna immar igen under färd. Det gäller både in- och utsida. Sedan är en kupévärmare kanske mest en komfortlösning. Det blir varmt i bilen även vid minusgrader, och du slipper skrapa rutorna vid frost och snö.
Finns det något värde att ha både motor- och kupévärmare?
– Ja! Du får ju både förvärmd motor och en varm kupé.
Spelar det roll vilken bil jag har?
– Inte vid val av motorvärmare, där finns det nästan aldrig några alternativ att välja på. Vid val av kupévärmare bör man ta hänsyn till bilens, eller i alla fall kupéns storlek. Om man har en stor kombibil bör man välja en värmare med högre effekt. Om man har en liten bil, räcker det oftast med en värmare med lägre effekt. Ditt val påverkas också av hur varmt du vill ha i bilen.
Är dyrast bäst?
– Svår fråga att svara på. Personligen kan jag tycka att en dyrare kupévärmare har en effektivare fläkt än en som är billig, vid jämförbar effekt. Det vill säga högre och bättre luftgenomströmning.
Kan man installera kupé- och motorvärmare själv?
– Nej, inte i moderna bilar. De bör du lämna in till en verkstad för installation. Även om motorvärmaren, kontaktvärmare, kan vara lätt att montera kan det vara riktigt knepigt att få kablarna genom torpedväggen till kupévärmaren/kupéuttaget.