Är det dags att låta dina vinterdäck gå i pension?
Vinterdäck är en förbrukningsvara som slits när de används. Och när de rullat ett tag blir mönsterdjupet mindre med sämre grepp i vissa situationer som resultat. Även dubbade vinterdäck slits och får allt sämre egenskaper i halkan.
Sämre prestanda
Däckens prestanda kan mattas av även om de inte används. Man brukar säga att däck åldras och att ett bildäck har en livstid på maximalt tio år. Men åldrandet kan gå betydligt fortare än så. Yttre faktorer som kemikalier i smuts på vägarna, solljus och salt påskyndar processen, hur däcken lagras när de inte används är också viktigt för att däcken ska behålla sina positiva egenskaper så länge som möjligt.
"Greppet är avgörande"
Det kan vara svårt att avgöra hur gammalt ett däck är. Därför ska nu alla däck som säljs inom EU vara märkta med information om när de tillverkats.
– Det spelar ingen roll hur dyr eller bra bil man har. Det är ändå däckens grepp som är avgörande. Märkningen gör det lättare att avgöra hur gammalt ett däck är. Till exempel kan det stå ”5014” på sidan av däcket, då vet man att det är tillverkat vecka 50 2014, säger Mekonomens bilexpert Magnus Blommé.
Avgörande i vinterhalkan
De flesta kan avgöra om ett däck börjar bli slitet eller inte, speciellt om man jämför med ett helt nytt däck. Men att upptäcka små sprickbildningar som tyder på att gummit har blivit för torrt eller att upptäcka att materialet har börjat hårdna kan vara svårare. Och det här är faktorer som kan vara avgörande i ett skarpt läge i vinterhalkan.
– Det handlar om säkerhet. Om man tycker att det är svårt med däck kan man vända sig till sin Mekonomenverkstad. Här kan man få hjälp med att kontrollera sina vinterdäck, säger Magnus Blommé.