Forskarnas varning: Så mycket släpper bilen ut när den är kall
Det är ett forskarteam från universiteten Berkeley, Carnegie Mellon, University of California och MIT som har genomfört ett antal utsläppstester på bilar. De hyrde 25 bensindrivna modeller och kartlade sen hur och när bilarna släpper ut som mest skadliga ämnen. Deras viktigaste slutsats: Kallstarter är farligare för miljön än man hittills har trott.
– Nyare bilar släpper ut nästan alla sina avgaser direkt efter att de startas och motorerna är kalla. När de värmts upp behöver de köras mellan 16 och 48 mil för att för att släppa ut lika mycket skadliga ämnen som de gör under de 30 första sekunderna, säger Greg Drozd, miljöforskare på Berkeley.
Att förvärma en bilmotor innan start kan innebära betydande miljöbesparingar. Tidigare studier, bland annat från VTT (den finska statens forskningscentral), visar att elektriska bilvärmesystem kan reducera utsläppen från en modern personbil med upp till 71 procent under de första 20 minuternas bilkörning. Den studien visar också att bränsleförbrukningen kan minskas med upp till 32 procent under de första 5 minuternas körning.
– Bilarna har olika system för att sänka nivåerna av farligt utsläpp. Men en katalysator eller ett partikelfilter fungerar inte innan de kommit upp i arbetstemperatur. Dessutom ser motorstyrningen i en modern bil till att det tillsätts mer bränsle när motorn är kall. Det innebär en mer oren förbränning, säger Conny Palola, servicerådgivare på Mekonomen i Hälla.
En elektrisk motorvärmare är det bästa sättet att förvärma en bilmotor, här är många experter överens. Och det finns olika varianter, vad som passar bäst till just din bil vet personalen i din närmaste Mekonomenbutik.
– Det finns motorvärmare som monteras inuti motorn för att värma kylarvattnet, det finns värmare som monteras direkt på kylarslangen och det finns motorvärmare som monteras på oljetråget för att värma upp motoroljan istället, berättar Conny.
I kombination med motorvärmaren väljer många att montera ett uttag för en kupévärmare i bilen. Då kan man förutom en förvärmd motor också få en varm kupé med isfria rutor.
– Det är verkligen vettigt att satsa på en motorvärmare, det sänker bränsleförbrukningen och minskar de skadliga utsläppen. Dessutom minskar slitaget på motorn.
Men kan verkligen alla bilar ha motorvärmare? Funkar det både på bensin- och dieseldrivna modeller?
– Ja, det går att montera på alla bilar som har förbränningsmotorer.
Många har ju dieselvärmare med tidur i sina bilar. Då behöver man väl ingen elektrisk värmare?
– Det är ju underbart att ha en bränslevärmare. Men många, speciellt de som kör kortare sträckor, får problem med att batterierna dras ur. Att ha både bränsle- och elvärmare är det bästa. Då kan man också välja till en fast monterad laddare så att batteriet alltid är fulladdat, säger Conny Palola.