10 bilar som kan bli framtidens klassiker
TESLA ROADSTER
Roadstern var Teslas första modell. Bilen, som kan sägas vara den första eldrivna sportbilen, har ett chassi som byggts av Lotus. Tesla själva stod för batterierna och drivningen. Roadstern är redan eftertraktad, men den har alla förutsättningar att bli ännu hetare.
VOLVO V70 CLASSIC
Volvo V70 har varit symbolen för det svenska Svenssonlivet och modellen har toppat försäljningsstatistiken under många år. Nu är det knappast en bil man vänder sig efter på stan, men modellnamnet har gått ur tiden och ett välvårdat exemplar kan bli eftertraktat i framtiden – speciellt en välutrustad classicversion.
PORSCHE 991 GT3 RS
Porsches bilar har alltid haft sällsynt bra andrahandsvärde och många modeller har blivit värdefulla klassiker. Helt säkert kommer den utgående generationen av Porsche 911 GT3 RS bli en av de mer eftertraktade. Faktum är att bilarna redan nu är värda mer än de köptes för.
BMW M3 E46
Prestandaversionen av BMW 3-Serie kallas M3. Den första kom 1986 och blev snabbt en drömbil för många. E46, som kom 2001 med en rak sexa på 3,2-liter med en effekt på 343 hästar, kan nog också bli värd stora pengar i framtiden. Speciellt den lättade CSL-versionen med 360 hästar.
HONDA S2000
Honda S2000 är en udda fågel i bilvärlden. Den öppna sportbilen har en speciell motor som för det första monterats långt bak i bilen för att ge bra balans. Det mest anmärkningsvärda är dock varvtalet, den fyrcylindriga tvålitersmotorn på 240 hästar varvar nämligen 9 000 varv/minut – och då går det undan. Nu går det att hitta en S2000 för rimliga pengar, men kanske är de snart betydligt dyrare.
VOLVO S60/V60 POLESTAR
Volvos mellanklassbilar S60 och V60 kommer förmodligen inte att lämna några djupare avtryck i bilhistorien. Men sportversionen som byggts av trim- och racingföretaget Polestar är något annat. Här finns ett uppdaterat chassi, bättre bromsar – och massor av effekt i motorn. Helt klart en framtida klassiker.
SAAB 9-5 SPORTCOMBI
Det kommer självklart alltid att finnas ett intresse för den sista modellen från Saab. De flesta exemplar används som bruksbilar i dag, men det finns bilar undanställda för framtiden. De kommer med all sannolikhet att bli värda mycket pengar framöver. Speciellt den mycket ovanliga kombiversionen som inte han ut till handlarna innan produktionen slutade.
BMW i8
Det väckte stor uppmärksamhet när BMW kommunicerade att de tänkte bygga en supersportbil med en liten trecylindrig bensinmotor integrerad i ett hybridsystem. Bilen blev på alla sätt spektakulär, den har en lätt kaross i kolfiber, bra prestanda och låter underbart när den är inställt i sportläge. BMW i8 kan bli en riktig samlarbil.
AUDI A2
Lilla Audi A2 var före sin tid på många sätt. Modellen byggdes på en ultralätt aluminiumram och designen signalerade framtid. Audi A2 var dock dyr, både att bygga och att köpa, varför den inte blev någon storsäljare. Kanske kan detta bli en rolig entusiastbil i framtiden.
BMW 1M COUPÉ
Den är liten, den är snygg och den är hur busig som helst. BMW hade ett ord i tankarna när de tog fram 1M Coupé: Körglädje. Styrningen är sällsynt kvick och chassit bjuder in till aktiv körning både på bana och vanliga vägar. Den sexcylindriga motorn på 340 hästar gör bilen blixtrande snabb och hett eftertraktad.