Så väljer du rätt batteriladdare
Det är lätt att tänka att batteriladdare bara är för gamla bilar/batterier och de som mekar med dem. Men det är egentligen tvärtom – ju nyare bil desto mer behöver den en batteriladdare.
– Dagens bilar är som hemdatorer. Laddar du inte batteriet får du problem, säger Peter Johannesson, butikssäljare på Mekonomen Karlskoga.
Varför behöver jag en batteriladdare till min nya bil?
– Kör du taxi eller långpendlar behöver du det inte. Men övriga 90 procent gör det. De kör korta sträckor och använder samtidigt alla tekniska hjälpmedel i bilen… Sakta men säkert dräneras batteriet och då gäller det att underhållsladda.
Hur fungerar egentligen en batteriladdare?
– De moderna varianterna pulsladdar batteriet och gör att det får en lång livslängd. Förr kunde man ju åka in på en bensinstation och ladda batteriet i två timmar – men det kunde ta bort 1-2 år på den totala livslängden i stället. De gamla batteriladdarna kunde nämligen koka batteriet. Så har du en gammal laddare – använd den inte! Den måste du annars hålla koll på hela tiden.
Peter Johannesson berättar att det finns tre sorters moderna batteriladdare:
1. Batteriladdare, grundnivå (under 4 ampere)
– De har en lägre maxladdningsnivå och det tar längre tid att, men det räcker för underhållningsladdning. Kan användas i allt från EU-moppe till traktor.
2. Batteriladdare, mellannivå (ca 5 ampere)
– Funktionerna är ungefär de samma som på grundladdaren, men den laddar snabbare. Bilen är klar till dagen därpå. Den här sortens laddare ställer diagnos, rekondar batteriet och passar till flera olika batterimodeller.
3. Batteriladdare, avancerad nivå (över 7 ampere)
– Batteriladdarna på den avancerade nivån klarar av riktigt stora skogsmaskiner. Visst går de att använda till bilar, men det är inte en laddare vanliga bilägare behöver.
Vad ska jag tänka på när jag ska välja batteriladdare?
– Har du många fordon är det bra att välja en som passar alla och normala modeller av batteriladdare täcker brett. Dessutom skiljer det inte så mycket i pris mellan de enkla och de mer avancerade, du får mycket för pengarna.
Hur länge kan jag lämna en modern batteriladdare påslagen?
– Den kan stå på jämt. De laddar bara när det behövs. Jag har själv tre som står på året om.
Tre? Men du behöver väl bara en, om den passar alla?
– Jo, men jag behöver testa olika modeller och lära mig hur de fungerar. Jag har en basladdare, en i mittennivån och en större. Och mest nytta har jag av den mellersta.
För oss vanliga dödliga är det lätt att bli lite rädd inför batteriladdning…
– Batteriladdarna har utvecklats mycket de senaste åren. De är fukt- och kortslutningssäkra. Du kan göra helt fel och ändå händer inget farligt. Och det följer ofta med snabbkontakt i plast som du lätt sätter fast – vilket gör det lätt att koppla av och på laddaren.
– Det blir dessutom mer och mer vanligt att installera en batteriladdare med motorvärmaren. Då sker det en automatisk laddning när du sätter i sladden för värmaren.