10 bilar du inte sett på länge
Ford Taunus
Taunus är ett modellnamn som funnits länge, redan 1939 dök det upp för första gången. De flesta bilarna vi sett i Sverige var dock byggda under 1970- och 1980-talen. Bilden visar Taunus TC2 som tillverkades mellan 1976 och 1979, då den uppdaterade och fick modellkoden TC3. Produktionen lades ner 1983.
Fiat Uno
Fiat Uno som gjorde entré 1983 byggdes för att den skulle bli den mest sålda småbilen i Europa, något som den lyckades med under flera år. Även i Sverige blev Uno en vanlig syn på gatorna, även om många av dem snabbt rostade bort. 1994 ersattes modellen av den knubbigare Fiat Punto.
Citroën BX
Citroën BX som tillverkades mellan 1982 och 1994 var en udda fågel som lyckades göra ett ordentligt avtryck i bilhistorien. BX fanns i ett antal olika utföranden och med ett stort antal motorer, 1,4 till 1,9 liter. En 16-ventilsmotor kom 1987 och var på hela 160 hästar. BX hade gashydraulisk fjädring som tidigare var Citroëns trademark.
Volvo 66
Volvo 66 från början DAF 66 förvandlades till Volvo 66 när DAF:s personbilsdivision köptes av Volvo. Volvo gjorde några småförändringar, bland annat ökades vridstyvheten och deformationszonerna förbättrades. Den steglösa kraftöverföringen Variomatic ledde till att modellen fick smeknamnet ”Remjohan”.
Saab 90
Saab 90 var en märklig bil som man sällan ser på gatorna nu för tiden. Modellen var i mångt och mycket en utveckling av Saab 99 – men bilen fick bakdelen från Saab 900. Saab 90 tillverkades i Finland mellan 1985 och 1987 och byggdes i drygt 25 000 exemplar.
Peugeot 205
Peugeot 205 blev en supersuccé som byggdes i över fem miljoner exemplar. En av nycklarna till framgången var bilens pigga vägegenskaper samt en anständig prislapp. Värstingversionen 205 GTI med 122 hästar har blivit en riktig ikon som börjar bli en eftertraktad samlarbil.
Skoda Rapid
Skoda Rapid var en liten coupé som byggdes dåvarande Tjeckoslovakien mellan 1984 och 1990. Bilen hade bara en 1,3-litersmotor på 62 hästkrafter, men det faktum att motorn var monterad i bak gjorde att den väckte en hel del uppmärksamhet. Bilen har ibland kallats "fattigmansporsche" och de exemplar som finns kvar är eftertraktade.
Opel Ascona
Opel Ascona, som fått sitt namn efter den schweiziska orten Ascona, byggdes i tre generationer och blev en framgång för den tyska tillverkaren. Den första kom 1970 och modellnamnet fann ända till 1988, då den ersattes av Opel Vectra.
Toyota Starlet
Starlet var en liten bilmodell från japanska Toyota som tillverkades i olika generationer mellan 1973 och 1999. Den lilla bilen blev populär i stora dela av världen, mycket tack vare ett lågt pris och en låg bränsleförbrukning. Säkerheten blev dock ifrågasatt i Europa och modellen byttes ut mot Corolla.
Simca 1100
Simca 1100 hängde med länge, bilen byggdes mellan 1967 och 1981. Under en lång period var detta Frankrikes mest sålda bil och även här i Sverige lockade det låga priset många kunder. Simca såldes senare till PSA-koncernen som bytte namnet till Talbot.