På Mekonomen har vi ett av marknadens bredaste sortiment av sommardäck. Vi har tusentals däcktyper från kända varumärken som Goodyear, Michelin och Nokian. Skriv ditt registreringsnummer ovan, så sorterar vi automatiskt fram däck som är registrerade för din bil.
Alla bilar är registrerade med en viss typ av däck. Om din bil har bytt ägare så kan denna person ha bytt till andra sommardäck.
Vi vill att dina däck ska hållas i gott skick så länge som möjligt, och att du färdas säkert ute på vägarna. Om du är osäker på vilket däck som är bäst för dig, kör förbi någon av våra verkstäder eller butiker. Vi kan allt om däck och hjälper dig gärna.
Du får köra på sommardäck alla andra tider som du inte måste köra med vinterdäck. Du får köra med vinterdäck fr o m den 1 oktober t o m den 30 april, och enligt lag måste du ha vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. Dubbade vinterdäck får du ha mellan 1 oktober och 15 april.
Vinterväglag råder om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägbanan. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Enligt lag måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det är dock i minsta laget, ett litet mönsterdjup försämrar bilens bromsverkan och köregenskaper. Det påverkar också däckets förmåga att tränga bort vatten, ett för litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. För din säkerhet rekommenderar vi att du aldrig kör med ett sommardäck som har mindre än 3-4 millimeter mönsterdjup.
Många bilister väljer att köra på odubbade vinterdäck hela året, men det avråder vi starkt ifrån.
För några år sedan gjorde tidningen Motor ett test som tydligt visade att odubbade vinterdäck är direkt olämpliga på sommaren. Ett nytt odubbat vinterdäck kan ha 40 % längre bromssträcka än ett nytt sommardäck.
När man pratar däcktyper i Sverige räknar man oftast in dem i tre typer, sommardäck samt vinterdäck med eller utan dubb. Men det finns även flera olika typer av sommardäck som kan vara bra att känna till:
Ett premiumdäck är tillverkat med högre utvecklingskostnader och ett mer exklusivt urval av material. De har ett högre pris, men självklart ska de också ha de bästa egenskaperna. Dock betyder inte alltid dyrast bäst! Välj därför premiumdäck med omsorg, från kända varumärken och gärna testvinnande däck. Mekonomen säljer olika typer av premiumdäck från världskända tillverkare som Continental, Nokian, Bridgestone, Michelin, Goodyear, Hankook med flera.
Budgetdäck är ofta tillverkade i mycket stora volymer, vilket gör att tillverkaren kan hålla nere priset. Det finns budgetdäck som kan ha lika bra egenskaper som däck av mellanklass eller premium, men om du vill ha en garanti på att du kör med ett så säkert däck som möjligt bör du undvika budgetdäck. Du får helt enkelt den kvalitet du betalar för.
Precis som namnet antyder är detta däck vars prisklass hamnar mellan budget och premiumdäck. Många däck av denna typ kan dock ha minst lika bra egenskaper som ett dyrare däck.
Varje år testas olika sommardäck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här är länkar till olika tester av sommardäck för 2022.
Bäst i test-guide
En del däck innehåller extra miljöfarliga ämnen, t ex HA-oljor. Dessa är inte tillåtna inom EU, men det är inte alla tillverkare som efterlever kraven. På Mekonomen säljer vi endast däck som är EU-godkända.
Om du vill göra ett bra miljöval kan du köpa ett Svanenmärkt däck. Dessa lever upp till grundläggande miljökrav.
Svanenmärkta däck ska:
Radialdäck har trådar som går i rät vinkel mot fälgen, under slitbanan upp till däckets andra sida. Under slitbanan har däcket förstärkts med ett band av stål. Idag är de flesta däck som tillverkas för personbilar av typen radialdäck, eftersom de både har bättre egenskaper och längre livslängd än diagonaldäck. Enda nackdelen är att radialdäcken är känsliga mot stötar från sidan. Därför har oftast skogsmaskiner diagonaldäck.
Här kan du läsa hur ett däck är uppbyggt.
Det finns däck som är avsedda att köras i terräng och inte på vägen. De har grovt mönster och dimensionen anges annorlunda än för personbilsdäck. Terrängdäck har absoluta mått på ytterdiameter, bredd och fälgdiameter, samt ska oftast ha ett lägre lufttryck som ger bättre grepp på ojämna underlag. MC, ATV och vissa SUV:ar hör till de fordon som kan ha speciella terrängdäck.
Ett däcks stommar slits inte lika mycket som dess slitbanor. Ett regummerade däck har fått nya slitbanor med återanvända stommar. Det går inte åt lika mycket råvaror och tillverkningsprocessen är mindre energikrävande som när nya däck tillverkas. Regummering är vanligt när det gäller lastbilar, men även personbilsdäck kan ofta regummeras, åtminstone en gång.
Punkteringsfria däck är extra förstärkta och kan köras upp till 15 mil efter att däcket fått en punktering. De finns ibland monterade som originaldäck på ett antal bilmodeller. Kallas även för Run Flat.
Bra sommardäck är en viktig investering. Det är klokt att välja med omsorg, så att du väljer däck som passar såväl din bil som dina behov som bilförare. Fråga gärna dig själv:
Vi vill att dina däck ska hållas i gott skick så länge som möjligt, och att du färdas säkert ute på vägarna. Om du är osäker på vilket däck som är bäst för dig, kör förbi någon av våra verkstäder eller butiker. Vi kan allt om däck och hjälper dig gärna.
På varje däck finns en rad symboler, bokstäver och siffror som ger dig viktig information om däckets egenskaper. Det finns en äldre märkning, samt en ny som gäller sedan 2021. Båda lapparna finns parallellt under en tid, men det får bara sitta en energimärkningsetikett på ett och samma däck.
Den äldre EU-märkningen
Den nya EU-märkningen som gäller från 2021
Vill du ha ett så tyst däck som möjligt? Vissa däck har en slitbana som är utformad för att minimera buller. Denna symbol (1) visar vilken ljudnivå däcket avger. Tre ribbor betyder ett däck som låter mer medan en ribba betyder ett tystare däck. Notera att trafikbullret mäts i decibel och indikerar ljudet utanför bilen, inte däckbruset i kupén.
Vill du ha ett däck som ger låg bränsleförbrukning? Då ska du välja däck med lägre rullmotstånd. Denna tabell (2) visar detta. A betyder ett däck med mindre rullmotstånd, vilket gör att bilen drar mindre bränsle per miltal.
Vill du köra mer hållbart? Då ska du också välja däck utifrån markeringen för bränsleförbrukningen (2). Ett däck som drar mindre bränsle släpper också ut mindre koldioxid. Genom att köra med däck som har lägre rullmotstånd bidrar du automatiskt till en lägre miljöpåverkan.
Vill du ha bra bromssträcka på vått underlag? Den här symbolen (3) visar däckets förmåga att avleda vatten. Skillnaden mellan ett A-graderat däck och ett F-märkt däck är två billängder, det vill säga tio meter. Ett G-graderat däck har för låg säkerhet och bör inte användas. Om du vill minska risken för vattenplaning ska du köra med ett A-graderat däck.
Hur breda sommardäck kan din bil ha? Extra breda däck kan ge bilen ett maffigt utseende, men du bör känna till att däckens bredd påverkar bilens köregenskaper. På torr asfalt blir bromssträckan kortare med breda däck, medan du löper större risk att få vattenplaning på våta vägar.
Kör du ofta på grusvägar?
Varje år testas olika däck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här hittar du några av årets tester.
Här är länkar till olika tester av sommardäck för 2022.
Sommardäck är en förbrukningsvara, och beroende på hur mycket du kör behöver du byta ut dem med jämna mellanrum. Ju bättre du tar hand om dem, desto längre livslängd får de. Dessutom blir bilkörningen både roligare och säkrare för dig.
Enligt lag måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Det är dock i minsta laget, ett litet mönsterdjup försämrar bilens bromsverkan och köregenskaper. Det påverkar också däckets förmåga att tränga bort vatten, ett för litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning. För din säkerhet rekommenderar vi att du aldrig kör med ett sommardäck som har mindre än 3-4 millimeter mönsterdjup.
Alla däck har en mönsterdjupsvarnare, en märkning för minsta mönsterdjup. Denna visar sig när däcket har slitits ned till den lagliga gränsen. Om du ser varningen är det hög tid att byta däck.
Det är viktigt att dina sommardäck har tillräckligt med luft i sig, och att du fyller alla fyra däck med rätt lufttryck. Om du kör med ett dåligt lufttryck ökar det bilens bränsleförbrukning och bromssträckan blir längre.
Vi rekommenderar att du kontrollerar lufttrycket minst en gång per månad, och alltid för du ska köra långa sträckor. För lite eller för mycket luft är den största orsaken till att däcken slits snabbare, ett för lågt tryck kan korta ner ett däcks livslängd avsevärt.
Det finns undersökningar som visar att du vinner mycket på att fylla däcken smart. Här är några förhållanden jämfört med instruktionsbokens rekommenderade värde:
Ett lågt lufttryck i ett eller flera däck gör att bilen går ojämnt. Du har säkert upplevt hur bilen drar åt vänster eller höger när du försöker köra rakt.
Du är alltid välkommen att köra förbi någon av våra verkstäder för att fylla på luft!
Den rekommenderade livslängden för sommardäck är sex till tio år. Börjar de bli uppemot tio år kan det vara dags att byta, även om mönsterdjupet är bra. Ser du torrsprickor i däcken? Då är risken för punkteringar stor och det är dags att genast skaffa nya.
Om dina sommardäck är obalanserade kan de slitas onormalt vilket försämrar deras livslängd. Det är också viktigt för din säkerhet att däcken har rätt balans.
Däck utsätts för många nedbrytande ämnen. Vi rekommenderar därför att du rengör däcken inför förvaringen. Använd dock inga starka medel som kan torka ut gummit. Peta gärna bort vassa stenar som sitter fast i mönstret.
Rengör fälgarna och torka noga innan du stuvar undan hjulen. Aluminiumfälgar bör enbart tvättas med milt bilschampo och vatten.
Tvätta inte däcken med för starka medel och undvik att exponera däcken för alla typer av lösningsmedel, fetter och oljor.
När det är dags att byta till vinterdäck finns det viktiga tips för att förvara sommardäcken säkert.
Däcken förvaras mörkt och svalt och du får ett prisvärt paketpris inklusive däckhotell, däckbyte och säkerhetskontroll. Om du förvarar dem själv, tänk på detta:
Läs mer om hur du bör förvara dina däck