På Mekonomen har vi ett stort sortiment av friktionsdäck. Här kan du se vårt utbud!
Alla bilar är registrerade med en viss typ av däck. Om din bil har bytt ägare kan denna person ha bytt till andra däck.
Vi kan hjälpa dig att hitta friktionsdäck för din bil. Välkommen till någon av våra verkstäder eller butiker!
Du får köra med vinterdäck fr o m den 1 oktober t o m den 30 april. Enligt lag måste din bil ha vinterdäck på mellan 1 december och 31 mars – så länge det råder vinterväglag. Om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägarna kallas det vinterväglag.
Om du bryter mot de lagstadgade datumreglerna riskerar du att få böta 1 200 kronor.
Om bilen som drar släpet har friktionsdäck kan släpvagnen ha odubbat eller dubbat. Om dragfordonet däremot har dubbdäck måste även släpvagnen ha det. Samma mönsterdjup på minst 3 mm gäller för släpvagnens vinterdäck.
En del bilägare kör med friktionsdäck hela året, men det avråder vi starkt ifrån. Enligt olika tester kan ett nytt odubbat vinterdäck ha 40 % längre bromssträcka än ett nytt sommardäck.
Du måste byta vinterdäck när dess mönsterdjup är mindre än 3 mm. Ett slitet friktionsdäck har längre bromssträcka och andra sämre egenskaper, så det är viktigt för allas säkerhet att du kör med bra vinterdäck. Mönsterdjupet är dessutom ett lagkrav, kör du med lägre än 3 mm riskerar du böter på 1 500 kr.
Följ biltillverkarens rekommendationer när du ska köpa nya friktionsdäck. Lämpliga dimensioner hittar du i bilens instruktionsbok eller registreringsbevis. Smidigast är att söka med ditt registreringsnummer på vår hemsida! Då sorterar vi automatiskt ut friktionsdäck som passar din bil.
Ett äldre friktionsdäck bör bytas ut även om mönstret är bra. Sök efter sprickbildningar som visar att däcket är slitet. Be en expert titta om du är osäker.
Du bör alltid välja vinterdäck utifrån din säkerhet. Om det oftast är barmark där du bor, eller om du kör mycket i stadstrafik där snön sällan stannar kvar på vägarna, räcker odubbade vinterdäck långt. I Stockholm, Göteborg och Uppsala är det till och med förbud mot dubbdäck.
OBS! Från och med den 1 december 2024 krävs det att dina dubbfria vinterdäck har en symbol med alptopp/snöflinga (3PMSF). Har de inte det så är de inte längre godkända.
Självklart bör du utgå från de förhållanden som råder där du bor. Är det mest barmark där du bor och bilen är utrustad med låsningsfria bromsar – ABS – och antisladdsystem så räcker dubbfria vinterdäck långt. Bor du i norra delen av landet med mycket snö och is bör du överväga dubbade däck. Detsamma gäller om du har en äldre bil utan ABS eller antisladd. Bor du i Stockholm, Göteborg och Uppsala vet du säkert att det t o m råder förbud mot dubbdäck på vissa gator.
Är det viktigt för dig med tysta däck? Dubbfria däck låter mindre på snöfria vägar.
Genom att byta till friktionsdäck tidigt behöver du inte vara rädd för att överraskas av hösthalkan. Även när våren är på väg med snabbt växlande temperaturer kan de dubbfria vinterdäcken vara ett säkert val.
På sommaren är friktionsdäck är inte lika säkra som sommardäck. Odubbade vinterdäck har över 40 procent längre bromssträcka på torra vägar.
Du bör köpa dubbfria vinterdäck som anpassats för nordiska förhållanden. Dessa ligger ofta i hastighetsklassen Q (160 km/t) eller R (170 km/t), medan centraleuropeiska dubbfria vinterdäck brukar ha hastighetsklassen H (210 km/t) eller V (240 km/t). Om du importerat en bil med vinterdäck kan det vara bra att känna till dessa olika hastighetsklasser.
Alla däck har märkningar som ger dig information om däckets egenskaper. Här kan du läsa mer om dessa märkningar. [JÅ(1] Vinterdäck är märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Nya däck har även en klisterlapp med egna symboler:
[JÅ(1]Länkas till den sidan
Denna märkning visar att däcket är ett godkänt vinterdäck enligt lag.
Denna märkning anger att däcket är anpassat för isiga vägar i Norden, men det är inget lagkrav.
Här kan du läsa mer om ett däcks olika märkningar
Alla däck behöver tas om hand och förvaras rätt. Här är några tips!
Ju kallare det är ute, desto lägre tryck har ditt friktionsdäck. Kolla ofta luften i däcken, helst en gång i månaden, och fyll på vid behov.
Ett friktionsdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Ju större djup desto bättre köregenskaper får bilen på snöklädda vägar.
Varje däck har en märkning som framträder när mönsterdjupet når 3 mm. När du ser den behöver du byta däck.
Kolla regelbundet mönsterdjupet på dina drivdäck, skillnaden mot de andra däcken bör vara max två mm. Om du kör en framhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil kan du jämna ut slitaget genom att skifta däcken mellan fram och bak.
Däck som är uppemot tio år får ett hårdare gummi, vilket kan ge ett sämre väggrepp. Kolla efter skador och sprickbildningar även om dina dubbdäck har bra mönsterdjup.
Varje år testas olika däck, vilket kan vara en hjälp för dig när du ska välja däck. Här hittar du några av årets tester.
Vi bilägare rankade Continental Contipremiumcontact 6 som årets bästa sommardäck
Vi bilägare rankade Continental Contivikingcontact 7 som årets bästa friktionsdäck
Vi bilägare rankade Goodyear Ultragrip Arctic 2 som årets bästa dubbdäck
Se alltid till att ha rätt lufttryck i dina vinterdäck, undvik att köra med lågt lufttryck i dina friktionsdäck. De slits snabbare, bilens bränsleförbrukning ökar och du får en längre bromssträcka.
Se till att ha dina friktionsdäck är rätt balanserade. Obalanserade hjul försämrar köregenskaperna, och däcken slits mer vilket påverkar livslängden negativt.
Vinterdäck utsätts för många ämnen som påverkar dess kvalitet. Vi rekommenderar att du rengör däcken inför förvaringen. Tvätta även fälgarna, plåtfälgar kan rosta och lättmetall kan ärga. Var extra omsorgsfull genom att ge aluminiumfälgar ett skyddande vaxlager.
Vill du att dina däck förvaras på bästa sätt? Checka in dem på Mekonomens däckhotell. Vi förvarar dina friktionsdäck mörkt och svalt, och du får ett prisvärt paketpris inklusive däckhotell, däckbyte och säkerhetskontroll. Vid varje hjulskifte kontrolleras också däckens lufttryck och kondition.
Förr hade dubbade däck lägre hastighetsklasser, typ Q (160 km/h). Numera är det vanligare att dubbdäcken har T (190 km/h). Det finns dubbdäck i både lägre klass, som R - 170 km/h och högre som H - 210 km/h. Ett däcks hastighetsklass